In zijn functie van voorzitter van de Policy Forum Workshop bevestigde Neil Roberts, tevens Head Marine and Aviation bij Lloyd’s Market Association , tijdens de 150e jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) deze week in Berlijn (Duitsland),) dat maritieme veiligheid en beveiliging bovenaan de agenda van de IUMI blijven staan.
Hij gaf een update over de Rode Zee-problematiek voor de sector. “In de Rode Zee helpt de internationale marine-interventie om verzekeraars het vertrouwen te geven om de handel waar nodig te blijven ondersteunen. Er worden echter nog steeds regelmatig schepen aangevallen en de IUMI heeft een constructieve dialoog kunnen aangaan met de EU-aspecten over specifieke maatregelen om de gevolgen te beperken en heeft de belangrijkste lessen kunnen delen met onze leden. De complicaties die sancties met zich meebrengen zijn een uitdaging voor iedereen in de maritieme sector en het is belangrijk dat verzekeraars een open dialoog voeren met overheidsinstanties om te proberen onbedoelde gevolgen te voorkomen wanneer er activa – en tragisch genoeg zeevarenden – op zee verloren gaan.”
Vervolgens schetste hij enkele van de lopende werkzaamheden van de IUMI met de IMO, met name op het gebied van de veiligheid van schepen:“Gedurende 2024 heeft IUMI haar werk met IMO verbreed en is actief betrokken geweest bij een aantal IMO werkgroepen met een sterke focus op scheepsveiligheid. Het is al lang bekend dat de groeiende containercapaciteit de beperkende maatregelen voorbijstreeft en er zijn meerdere gevallen geweest van schepen met onvoldoende brandbestrijdingscapaciteit. Omdat het aantal scheepsbranden nog steeds toeneemt, steunt de IUMI een verbeterde branddetectie en een wijziging van SOLAS zodat vaste watermonitoren verplicht worden voor nieuwbouwschepen. Dit zou een belangrijke stap voorwaarts zijn in de verbetering van de brandbeveiliging op toekomstige containerschepen, aangezien de brandbestrijdingsinspanningen momenteel beperkt blijven tot draagbare watermonitoren en nevelspuiten.”
Hij vervolgt: “Het stapelen en vastsjorren van containers ligt aan de basis van het voortdurende verlies van containers die overboord slaan en bij het zoeken naar oplossingen zullen samenwerking met de industrie en veranderingen in de regelgeving nodig zijn. Een praktische illustratie hiervan is dat de IUMI alleen kan deelnemen aan het gezamenlijke TopTier-project van de industrie dankzij de hulp van de Duitse verzekeringsmaatschappij (GDV). TopTier ontwikkelt verschillende aanbevelingen om de complexe oorzaken van overboord geslagen containers aan te pakken die zullen worden besproken in de IMO Subcommissie voor het vervoer van lading en containers.”












