Marine-specialisten Ecclesia: Cargo-premies stabiel, maar wel veel aandachtsgebieden;  lichte premiestijging cascopremies  door hoge herstelkosten

In de serie artikelen waarin de specialisten van Ecclesia de makelaar op hun eigen vakgebied de marktontwikkelingen schetsen en hun  verwachtingen voor 2025 op een rijtje zetten, constateert Edwin Belfroid,  Senior Broker Marine Cargo,  dat er in zijn segment sprake is van een stabiele premieontwikkeling, Zijn collega Alex Jansen, manager van het team Maritiem Hull, verwacht daarentegen een lichte premiestijging door met name de hoge herstelkosten.

Cargo

“Het huidige jaar kenmerkt zich door geopolitieke spanningen, wat extra risico’s met zich meebrengt. Hierdoor zijn verzekeraars genoodzaakt om de ‘5 Powers War clausule’ te introduceren. Deze clausule stelt dat het oorlogsrisico wordt uitgesloten zodra er oorlog ontstaat tussen twee van de vijf grootmachten (Verenigde Staten, Russische Federatie, China, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk).

Vooruitblik 2025: Verzekeraars hanteren overigens de zogenaamde ‘bleeder aanpak’. Dus ze besteden extra aandacht aan klanten die herhaaldelijk kleine, maar frequente schades (bleeders) hebben in plaats van focussen op grote, zeldzame schadeclaims.

De transportmarkt is een stabiele markt met een vast panel van verzekeraars. Hierdoor zal er (afhankelijk van uw recente schadeverloop) weinig verandering zijn in de huidige premies. In 2024 heeft zich wel een nieuwe verzekeraar zich gemeld, zijnde Dual. Daarnaast zijn er diverse partijen aan het onderzoeken of ze het productpalet gaat uitbreiden met Marine. Hoe meer aanbieders, hoe gunstiger dat is voor de prijsstelling.

Daarnaast gaan verzekeraars de focus leggen op opslaglocaties en de preventiemaatregelen. Daarbij gaat hun belangstelling specifiek uit naar opslaglocaties met zonnepanelen, koel/vrieshuizen en de opslag van (lithium) batterijen.Verder blijft er sprake van geopolitieke onrust, zoals in het Midden oosten en de Rode zee. Verzekeraars houden dit nauwlettend in de gaten en zullen reageren bij escalatie van de conflicten. Meestal doet men dit door het oorlogsrisico in een bepaald gebieden op te zeggen met een tussentijdse opzegtermijn van 7 dagen.

Extra aandacht voor opslaglocaties: Zoals gemeld bij de vooruitblik 2025, gaat de aandacht van verzekeraars specifiek uit naar preventiemaatregelen ter voorkoming van schade door brand aan opslaglocaties. Ze gaan vooral focussen op opslaglocaties die voorzien zijn van zonnepanelen, koel/vrieshuizen en opslag van (lithium)batterijen. Op dergelijke locaties zullen verzekeraars risico-inspecties laten plaatsvinden en zullen bedrijven  moeten voldoen aan hun aanbevelingen. Zo moet zij in geval van zonnepanelen, een zogenaamde ‘scope 12’ (en eventueel een herstelverklaring) kunnen overleggen.

Extra aandacht voor vrachtbeursfraude”

In de laatste jaren is er steeds vaker sprake van vrachtbeursfraude, dus diefstal door een ‘fake vervoerder’. Deze meldt zich veelal via een vrachtbeurs, een online platform waar vrachten kunnen worden aangebodenaan vervoerders. Helaas rouleren hier steeds meer criminelen die zich voordoen als gerenommeerde partijen. Met slimme (vervals)trucjes sluiten ze een ogenschijnlijk betrouwbare deal, komen ze de vracht ook daadwerkelijk ophalen met de benodigde documenten, maar leveren deze vervolgens nooit af. De dader is uiteraard gevlogen en bedrijven blijven achter met de financiële gevolgen.

 

Marine Hull:  

.

“Terugblik 2024: De Nederlandse scheepvaart (met een verdeling van ca. 60% zeevaart en 40% binnenvaart) heeft een jaar met tegenvallende volumes achter de rug (-5%). Oorzaken hiervoor zijn de internationale handel die onder druk staat door economische stagnatie en de moeilijke fase die de industrie (in Duitsland) doormaakt. Ook waait er met geopolitieke spanningen en oorlogen een protectionistische wind, die ongunstig is voor de handel. Daar komt nog bij dat consumenten in de nasleep van de pandemie weer meer aan diensten hebben uitgegeven en minder aan goederen.

De verschillen in de scheepvaart blijven groot. Zo houdt de binnenvaart van droge lading in 2024 last van minder vraag naar bouwmaterialen, terwijl ook de voormalige groeimarkt voor containers het laat afweten door verschuiving terug naar weg en spoor. De tankvaart blijft daarentegen relatief goed overeind. De vraag naar schepen (nieuwbouw en bestaand) blijft bestaan voor nieuwbouw, maar die voor bestaande schepen (doorverkoop) stagneert.

Vooruitblik 2025: Er worden vooral harde klappen verwacht in de droge ladingsector. Daar verwachten we voor 2025 een beperkte daling. Daarna is de verwachting dat de volumes weer licht gaan groeien. Bouwmaterialen zijn een belangrijk ladingsegment voor droge lading schepen. Door de beperkte economische groei en het wegvallen van de binnenlandse zand- en grindwinning dalen de vervoerde volumes in deze sector.

De tankvaartsector bestaat uit twee belangrijke deelmarkten: het vervoer van aardolieproducten zoals diesel en benzine aan de ene kant en chemische producten aan de andere. De verwachting is dat het volume van aardolieproducten dat vervoerd wordt door met binnenvaart zal dalen richting 2028. Daartegenover staat een sterke groei van de chemiesector.Tot slot valt ook op dat de meeste kleine en middelgrote schepen marktaandeel blijven verliezen. Dit is een langjarige trend die zich in de komende jaren versterkt gaat doorzetten. Kleinere schepen worden zwaar getroffen door afnemende volumes in de agri-bulkmarkt en het bouwstoffenvervoer, terwijl daar geen groeisegment tegenover gezet kan worden. Zij kunnen bijvoorbeeld geen containervervoer op zich nemen.

Premieverwachting en verwachte veranderingen in voorwaarden: De (nog) steeds stijgende schadeherstelkosten bepalen de noodzaak om premies aan te passen. De verwachting is een kleine stijging bij klanten die een lage schadelast hebben, maar we verwachten grotere aanpassingen bij klanten die te maken hebben met een hoge(re) schadelast, zowel qua premie als voorwaarden. Hier zal maatwerk het uitgangspunt zijn.

Extra aandacht voor voorbereiding en verslaglegging: Uiteraard proberen bedrijven incidenten te voorkomen.Zij moeten ervoor zorgen een plan van aanpak te hebben  ter voorkoming van incidenten. Mocht het hen toch overkomen, wees dan alert op een goede verslaglegging van het incident (zodat daar geen onduidelijkheden over bestaan). Ook raden we aan  de reisvoorbereiding zorgvuldig uit te voeren en vast te leggen. Besteed hierin bijzonder aandacht aan overdracht. Veel ondernemers werken in systeemvaart, waarbij gedurende een reis de bemanning wisselt. Omstandigheden en bijzonderheden dienen altijd aan de nieuwe bemanning gemeld te worden.

Extra aandachtspunten voor techniek: In het algemeen zien we een sterke toename van techniek aan boord. Deze techniek is echter geen vervanging van de kennis en vaardigheden van de stuurman/kapitein en andere personen aan boord. Ze dient dan ook in gezet te worden als ondersteuning van bovengenoemde personen niet als uitvoerende. Op dit moment communiceert dergelijke techniek nog niet met andere vaarweg gebruikers en kunnen hierdoor dus problemen ontstaan.”

Voor de verwachtingen en ontwikkelingen op andere verzekeringsproducten kunt u terecht op de verzamelpagina ecclesia.nl/verlenging2025.