Makelaars hebben de dienstverlening van Nationale- Nederlanden gewaardeerd met her rapportcijfer 7.9. Met name de deskundigheid van de underwriters, de verzekerbaarheid van risico’s en de communicatie werden het beste beoordeeld. “Dit is een score waar we enorm trots op zijn en waar we dag in dag uit hard aan werken. Verder zijn de reactietermijnen en doorlooptijden verbeterd, maar het kan en moet nog beter dus dit heeft onze continue aandacht”, schrijft directeur Beurs Laurens Schox in een reactie.
NN’s ambitie voor 2024
Over de plannen voor 2024, meldt de verzekeraar aan de met haar samenwerkende makelaars.
- Digitalisering en datakwaliteit verbeteren
“We verbeteren onze digitale processen zodat we je sneller en efficiënter kunnen helpen. Dit doen we onder andere door koppelingen met andere platforms. Zo gebruiken we iDOS vanaf 1 februari 2024 voor objectregistraties. Het gebruik van iDOS rollen we stapsgewijs verder uit. In 2023 hebben we daarnaast met enkele makelaars een pilot gedraaid om CHV-bestanden via Market Scan aan te leveren voor onze pools, covers en faciliteiten. De inzichten uit de pilot gebruiken we om de pools, covers en faciliteiten uiteindelijk over te kunnen zetten naar Market Scan. Dit doen we voor een efficiëntere administratie waarbij we de huidige IFRS rapportage normen volgen.
2. Verder professionaliseren van de co-assurantiemarkt
‘We werken nauw samen met de VNAB om de co-assurantiemarkt verder te professionaliseren en standaardiseren. Als een van de leidende Nederlandse verzekeraars zien we het als onze rol om voortrekker van nieuwe initiatieven te zijn en onze makelaars mee te nemen in een meer efficiënte manier van zakendoen.
- Zo doen we mee aan het project Contract Zekerheid dat erop gericht is om een polis bij een verlenging sneller bij de klant te krijgen.
- De ervaringen die we opdoen met Contract Zekerheid helpen mee in de ontwikkeling en implementatie van Co-polis. In deze applicatie leggen alle marktpartijen alle informatie om tot een polis te komen, eenmalig en gestructureerd vast.
- We omarmen nieuwe marktrichtlijnen vanuit de VNAB, zoals de nieuwe Beurs model poolovereenkomst die we sinds 1 oktober 2023 hanteren.
- In 2023 zijn we met enkele makelaars een pilot gestart om de
richtlijnen van de VNAB voor het introduceren van een Product
Ontwikkelings- en Goedkeuringsproces (POG) voor de co-assurantiemarkt door
te vertalen naar beleid voor
Nationale-Nederlanden Beurs. Dit beleid willen we dit jaar implementeren. POG is een gestandaardiseerd proces om nieuwe producten te ontwikkelen, goed te keuren en vervolgens periodiek te controleren. Zodat de verzekeringsproducten goed afgestemd blijven op de behoeften van hun doelmarkt.”
3. Verzekerbaarheid verder verbeteren
“We streven ernaar om zoveel mogelijk risico’s te kunnen verzekeren met onze maatwerkoplossingen. We voegen nieuwe dekkingen toe om dit verder te verbeteren. Zo verzekeren we vanaf 1 januari 2024:
- het overstromingsrisico van secundaire waterkeringen voor locaties in Nederland;
- een nevenvestiging in het Verenigd Koninkrijk voor klanten die in Nederland of in de EER gevestigd zijn.
Laurens Schox, directeur Beurs: “Natuurlijk streven we ernaar om de mooie waardering vanuit onze makelaars vast te houden en waar mogelijk te verbeteren. Dat lukt alleen door intensief samen te werken en feedback ter harte te nemen. Daarom roep ik makelaars op om ook dit jaar weer aan het tevredenheidsonderzoek mee te werken en je mening over onze dienstverlening te geven. Wij gaan hier vervolgens mee aan de slag en delen de inzichten en de voortgang met je tijdens de Samenspraaksessie Beurs die we in oktober 2024 weer organiseren.” In mei voert onafhankelijk onderzoeksbureau Kien het jaarlijkse onderzoek weer uit. Makelaars krijgen daarvoor tzt een uitnodiging