Adviesbureau Mactavish heeft opgeroepen tot een drastische, omvangrijke hervorming van de Britse zakelijke verzekeringsindustrie sector in het Verenigd Koninkrijk, omdat het van mening is dat klanten in toenemende mate een standaardoplossing wordt aangeboden voor hun complexe risico’s in plaats van maatwerk. Het adviesbureau heeft een langdurig onderzoek van ongeveer een jaar om het debat op gang te brengen hoe deze situatie in positieve zin kan worden omgedraaid voor de klant. .
Mactavish voegde eraan toe dat het voor zakelijke klanten nu slechter wordt naarmate de verzekeringsmarkt verhardt en zij meer moeten betalen voor verzekeringen die niet aan tegemoet komen aan hun wensen en behoeften. “Een jarenlange focus op prijs boven de kwaliteit van de dekking heeft geleid tot aanzienlijke erosie van de kwaliteit van verzekeringscontracten, toenemende ondoorzichtigheid rond beloningsstructuren van makelaars en een one size-fits-all-aanpakvan moeilijkerisico’s. ook os het gevaar ontstaat dat zakelijke verzekeringen meer als commodities wordtgezien. Een markt die standaardproducten aanbiedt zal minder aantrekkelijk worden voor polishouders met meer geavanceerde verzekeringsbehoeften, waarschuwt Mactavish.
“Zakelijke klanten worden geconfronteerd met een groeiend aantal risico’s – waarvan er vele relatief nieuw zijn, zoals cyber – en tegelijkertijd heeft de sector door de langdurige softe markt veel aan kwaliteit ingeboet wat het personeel betreft. Hoewel dit al een probleem vormde, zal het enorm verergeren omdat de verzekeringspremies nu stijgen naarmate de markt verhardt. Daardoor worden klanten niet alleen bediend met ontoereikende verzekeringspolissen , maar moeten ze daarvoor nu ook hogere premies betalen “, aldus CEO Bruce Hepburn.