Londense markt dringt bij toezichthouder aan om sneller werk te maken van hervormingen op het gebied van zakelijke verzekeringen

 

De Londense verzekeringsmarkt heeft zijn frustratie geuit over het feit dat de toezichthouder en de regering niet ver genoeg gaan en niet snel genoeg handelen bij de herziening van de verzekeringsregelgeving.

De Financial Conduct Authority (FCA), de Britse toezichthouder voor de financiële sector,  heeft wijzigingen aangekondigd om haar regelgeving voor de verzekeringssector te vereenvoudigen en de kosten voor verzekeraars te verlagen, terwijl de bescherming voor kleinere commerciële klanten op peil blijft. Voor volgend jaar staan nog meer wijzigingen op de agenda.

De FCA benadrukt dat de definitieve regels bedoeld zijn om verzekeringsmaatschappijen meer flexibiliteit en verantwoordelijkheid te geven, bijvoorbeeld bij het bepalen van de frequentie van productbeoordelingen en de mate waarin medewerkers zich voortdurend professioneel moeten ontwikkelen (CPD).

Wijzigingen regels

Volgend jaar is de FCA van plan verdere wijzigingen aan te brengen in haar verzekeringsregels en onnodige vereisten te schrappen, waaronder een herziening van de internationale toepassing van haar regels en de zorgplicht naar consumenten.

De FCA heeft ook voorstellen gepubliceerd die ten goede komen aan verzekeraars en andere bedrijven, waaronder technische wijzigingen om de regels te stroomlijnen en de complexiteit te verminderen na de invoering van de zorgplicht naar consumenten toet. Deze voorstellen omvatten het schrappen van drie aanvullende verzekeringsdatarapportages, het herzien van de regels voor het in aanmerking komen voor en het openbaar maken van package bank accounts , het vereenvoudigen van de regels voor collectieve beleggingsactiva van klanten en het schrappen van verwijzingen in het handboek die niet langer nodig zijn nu de zorgplicht voor consumenten van kracht is.

Daarnaast heeft de FCA bredere plannen geschetst om kleinere financiële instellingen beter te ondersteunen door sectorrichtlijnen op te stellen om hen te helpen bij de toepassing van resultaatgerichte regelgeving, te beginnen met consumentenkredietinstellingen volgend jaar.

Graeme Reynolds, director of competition and interim director of insurance bij de FCA: “We vereenvoudigen en schrappen regels voor verzekeraars en makelaars, waardoor de regelgevingskosten dalen en zij zich kunnen concentreren op het leveren van betere resultaten. Onze focus op slimmere regelgeving is geen eenmalige actie, en door gebruik te maken van de Consumer Duty zullen we blijven kijken naar regels die we misschien niet meer nodig hebben. We willen dat bedrijven met ons blijven samenwerken aan verdere vereenvoudigingen voor de verzekeringssector, zodat we groei en innovatie kunnen ondersteunen.”

Reactie markt

In reactie op deze aankondiging van de FCA zegt Sheila Cameron, CEO van de Lloyd’s Market Association: “De LMA is verheugd dat de FCA zich in haar aankondiging van vandaag blijft richten op vereenvoudiging van de regelgeving. Het is echter een gemiste kans voor een betekenisvolle vereenvoudiging in de zakelijke en specialty  verzekeringssector. De FCA heeft kleine stappen gezet door verzekeraars toe te staan een evenredige benadering te hanteren voor de frequentie van de reële waarderingen van hun producten en door geen verplichte uren voor opleidingen voor te schrijven. Deze maatregelen zijn incrementeel en leveren geen substantiële verandering op voor verzekeraars die bij Lloyd’s actief zijn.”

Zij vervolgt: “Drie jaar lang heeft de LMA nauw samengewerkt met de FCA aan twee cruciale kwesties: het territoriale toepassingsgebied van het regelboek en de definitie van ‘consument’. Beide hebben belangrijke gevolgen voor de Lloyd’s-markt en zijn nog steeds niet opgelost. Een duidelijke definitie van consument en een evenrediger territoriaal toepassingsgebied zouden de onnodige regelgevingslasten aanzienlijk verminderen en tegelijkertijd ervoor zorgen dat echte particuliere klanten passende bescherming krijgen. Wij sluiten ons daarom aan bij de LMG en dringen er bij de FCA op aan om deze substantiële hervormingen binnen de komende 12 maanden door te voeren en haar oorspronkelijke beloften aan de LMA op dit gebied na te komen. Alleen door deze langdurige kwesties aan te pakken, kan de FCA het niveau van regelgevingsduidelijkheid en efficiëntie bereiken dat de Londense markt vereist.”

Vraag om duidelijkheid

Caroline Wagstaff, CEO van de London Market Group: “De Londense markt vraagt al drie jaar om duidelijkheid over de definitie van een  particuliere klant en om het schrappen van transacties met niet-Britse klanten uit het takenpakket van de Britse toezichthouders. We erkennen dat er vooruitgang is geboekt, maar het tempo waarin deze doelstellingen worden gerealiseerd, is gewoonweg niet snel genoeg. Het beleid moet leiden tot een verandering in de praktijk. Het definiëren van wat een consument is, vormt de basis voor het waarborgen van evenredige regelgeving en het realiseren van de groeiambities van de regering. Zonder deze definitie kunnen er geen significante verbeteringen worden doorgevoerd die het Verenigd Koninkrijk internationaal concurrerender maken. Wij vragen dat beide kwesties duidelijk en definitief worden opgelost tegen het einde van 2026.”

Onderscheid tussen particuliere en wholesale markt

Christopher Croft, Chief Executive van LIIBA, voegt toe: “LIIBA is verheugd over de publicatie van de beleidsverklaring en zal de inhoud ervan grondig bestuderen alvorens verder te reageren. Maar zoals we tijdens dit hele proces steeds hebben gezegd, is de verklaring bedoeld om de FCA een middel te geven om onderscheid te maken tussen particuliere consumentenactiviteiten en wholesale commerciële activiteiten. Wat impact zal hebben, is hoe de FCA dat onderscheid gebruikt om een aanzienlijk andere toezichtsaanpak te hanteren voor bedrijven die niet met consumenten te maken hebben.”

Hij vervolgt: “Wat die andere aanpak precies inhoudt en hoe die zal werken, moet nog blijken. Pas als dat duidelijk is, kunnen we beoordelen welk effect dit initiatief zal hebben op het internationale concurrentievermogen van onze markt. We merken op dat de verschuiving om buitenlandse activiteiten buiten de gedragsregels te behandelen, is uitgesteld tot volgend jaar. Dat is teleurstellend. Het tempo waarin regelgevende veranderingen in het Verenigd Koninkrijk worden doorgevoerd, is een kwestie die we de FCA en het Britse ministerie van Financiën dringend willen vragen aan te pakken