Lloyd’s heeft een unieke kans om zijn wereldwijde aanwezigheid verder uit te breiden: door zijn rol in de VS te versterken en uit te breiden, zijn aanwezigheid in de Perzische Golf en Azië te vergroten en door te helpen bij het dichten van een groeiende beschermingskloof in Europa. Maar eerst moet het zijn zaken op orde brengen op het gebied van acceptatiediscipline en talent. Dat is de visie van Sir Charles Roxburgh, sinds mei voorzitter van Lloyd’s.
Een van Roxburghs eerste taken was het toezicht houden op de selectie van een nieuwe CEO, een proces dat uiteindelijk resulteerde in de benoeming van Patrick Tiernan, voorheen Head of Markets. In zekere zin zorgde dat ervoor dat hij vanaf het begin van zijn ambtstermijn de focus op talent legde. “Ik wil graag dat mijn nalatenschap is dat ik de positie van Lloyd’s als vooraanstaande marktplaats voor risico’s heb versterkt en uitgebreid”, vertelt hij aan Monte Carlo Today.
Leidend zijn
“Ik gebruik het woord ‘vooraanstaand’ omdat dat de essentie van expertise, kwaliteit en onderscheidend vermogen weergeeft. Het gaat niet om omvang, maar om het feit dat je de echte leider bent. Maar om echt leidend te zijn moet de markt, waar die ook groeit, over het juiste talent beschikken.’
Hij vervolgt: “ We moeten de juiste mensen naar de markt trekken en de kracht van de hele markt benutten, bijvoorbeeld via de Lloyd’s Academy, om mensen op te leiden: zowel in de traditionele vaardigheden van het verzekeren als in de nieuwe vaardigheden van het verzekeren in een wereld waarin AI een rol speelt. Dat is waar veel van de innovatie vandaan kan komen. Ik ben enthousiast over hoe AI al in de markt wordt gebruikt; het zal een ongelooflijke motor voor innovatie zijn, zowel wat betreft wat we verzekeren als hoe we dingen verzekeren. Maar het talent komt op de eerste plaats.”
De beschermingskloof in Europa
Wat geografische expansie betreft, zei Roxburgh dat hij kansen ziet in Europa. Hij verwijst naar onderzoek van de Europese Commissie dat een groeiende beschermingskloof in Europa vaststelt, onder meer als gevolg van klimaatverandering. Hij is van mening dat Lloyd’s kan helpen deze kloof te dichten.
“Europa is onderverzekerd; er is een grote beschermingskloof”, zei hij. “Wij denken dat er kansen zijn om meer een groothandelsmarkt in Europa te ontwikkelen. Dat is iets waar beleidsmakers over moeten nadenken. Ons Europese platform in Brussel doet het goed. Maar we zien meer kansen; andere manieren om de beschermingskloof in Europa te helpen dichten.”
De VS heeft een hogere penetratiegraad en staat bovenaan zijn lijst van groeimarkten. Hij benadrukt het belang van de VS voor Lloyd’s en de rijke geschiedenis van de relatie. Ongeveer 47% van de premie-inkomsten van Lloyd’s is afkomstig uit de VS. Het vertegenwoordigt ook ongeveer 25% van de surplus lines-markt. Maar hij ziet nog steeds volop kansen om de relatie verder te verdiepen.
“Ik ben zeer positief over het economische potentieel van Amerika. Het is een buitengewone economie met ongelooflijke hulpbronnen: intellectueel kapitaal en natuurlijke hulpbronnen. Het is een belangrijk onderdeel van onze activiteiten en we leveren een belangrijke bijdrage aan de Amerikaanse economie. Lloyd’s speelt een cruciale rol bij de bescherming van Amerikaanse bedrijven en gemeenschappen. We betalen miljarden aan claims uit wanneer mensen dat het hardst nodig hebben, ondersteunen de Amerikaanse economie en dekken de grote, moeilijke en complexe risico’s. En onze rol bij het ondersteunen van innovatie is belangrijk.”
Laat verzekeraars verzekeren
Roxburgh merkt op dat Lloyd’s sterke relaties heeft met de beste makelaars en grote verzekeraars in de VS, van wie hij er deze week veel zal ontmoeten. Maar hij benadrukt dat Lloyd’s nooit een direct standpunt zal innemen over zaken. “We gaan een bedrijf niet vertellen dat het meer van lijn X of lijn Y moet schrijven. Dat is aan hen om te bepalen. Maar er zijn goede groeimogelijkheden. Het is een ingewikkeld plaatje wat betreft de premies, maar in veel lijnen zijn de premies adequaat; we laten het aan de verzekeraars over om te beslissen waar precies. Maar we zijn zeer optimistisch over het verder uitbouwen van onze zeer sterke positie in de VS, door gebruik te maken van onze kracht op het gebied van innovatie, onroerend goed en onze distributierelaties.”
Hij gelooft ook dat er groeipotentieel is in de Perzische Golf, een gebied dat Lloyd’s bedient via zijn platform in Dubai, evenals in delen van Azië.”De Golf is een spannende regio, zowel wat betreft de aanleg van infrastructuur en economische ontwikkeling als wat betreft kapitaal. Enkele van ’s werelds meest geavanceerde kapitaalbronnen bevinden zich in de Golf. Ook Zuidoost-Azië is een dynamisch gebied, net als India, dat de komende 20 jaar een enorm belangrijke markteconomie zal worden.”
“Maar er zijn goede groeimogelijkheden. Het is een ingewikkeld plaatje wat betreft de premies, maar in veel lijnen zijn de premies adequaat; we laten het aan de verzekeraars over om te beslissen waar precies. Maar we zijn zeer optimistisch over het verder uitbouwen van onze zeer sterke positie in de VS, door gebruik te maken van onze kracht op het gebied van innovatie, onroerend goed en onze distributierelaties.”
Hij gaf toe dat de uitdaging in sommige regio’s ligt in het deelnemen op een manier die winstgevend is, wat neerkomt op een goede acceptatie. “We moeten duidelijk zijn dat omzetgroei niet het doel is; we willen op lange termijn duurzame winsten opbouwen door een relevante en betekenisvolle aanwezigheid in deze economieën te hebben en een goed niveau van bescherming te bieden.”
Afstemming van visie
CEO Tiernan heeft de taak om deze visie op uitvoerend niveau te stimuleren. Roxburgh beschrijft hem als de “uitstekende kandidaat” voor de topfunctie na een uitgebreide zoektocht. Hij waardeert ook de manier waarop ze elkaar tijdens het selectieproces hebben leren kennen. “Patrick heeft mij leren kennen en ik heb Patrick leren kennen. We zijn het volledig eens over onze visie voor Lloyd’s: over wat Lloyd’s is en kan zijn, en wat Lloyd’s niet is.”
De kern van die overeenstemming is een focus op de belangrijkste sterke punten. Hij zei dat hun eerste prioriteit moet liggen bij het “beschermen en behouden” van de grootste troeven van Lloyd’s: zijn licenties, merk, balans, solvabiliteitsratio en zelfs zijn gebouw. “Sommige daarvan zijn met veel moeite verworven”, benadrukte hij.
Om dat op lange termijn te kunnen doen, is discipline op het gebied van verzekeringen nodig. “We moeten die discipline echt handhaven in uitdagende marktomstandigheden”, zei hij, verwijzend naar een verzwakkende markt.
Alleen als deze basis aanwezig is, kan de markt zich versterken en versnellen. Een deel daarvan is innovatie: zowel op het gebied van verzekeringen, door opkomende sectoren zoals cyber en hernieuwbare energie te helpen ontwikkelen, als door structurele veranderingen die Lloyd’s heeft doorgevoerd, zoals London Bridge 2, waardoor kapitaal efficiënter en flexibeler op de markt kan worden ingezet.
Hij heeft ook een nog langetermijnvisie: een visie die hij ‘heroverwegen en transformeren’ noemt. Daarin wordt gekeken hoe Lloyd’s er in 2030 uit zou kunnen zien. “Lloyd’s kan niet op zijn lauweren rusten; we moeten onder ogen zien wat we anders moeten doen om succesvol te zijn in de jaren 2030 en daarna. Hoe kunnen we ons aanbod aanscherpen om ervoor te zorgen dat we op lange termijn aantrekkelijk blijven voor ’s werelds toonaangevende verzekeraars, makelaars en investeerders? Hoe kunnen we innoveren en concurrerendere oplossingen bieden? Wat moeten we doen op het gebied van technologie en data? Er is een enorm potentieel, maar we moeten die vragen stellen en oplossingen vinden