|
Topbestuurders blijven investeren in AI en medewerkers, ondanks economische uitdagingen. Ruim twee derde van de CEO’s is van plan om komend jaar tussen de 10 en 20% van hun investeringsbudget te steken in kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit de jaarlijkse CEO Outlook van KPMG, waarvoor wereldwijd meer dan 1300 CEO’s zijn ondervraagd. Opvallend is dat 70% van de ondervraagden zich zorgen maakt over de toenemende concurrentie om AI-talent, terwijl 92% van hen het personeelsbestand wil uitbreiden. Stephanie Hottenhuis, bestuursvoorzitter en CEO van KPMG Nederland: “CEO’s investeren in mensen en technologie, en het samenspel tussen beide. Ondanks de toegenomen complexiteit in de geopolitieke klimaat en diverse uitdagingen, kiezen ze ervoor om niet af te wachten, maar actief te bouwen aan toekomstbestendige organisaties. Duurzaamheid blijft een prioriteit, dilemma’s en afwegingen worden scherper – en de nieuwe investeringen steeds groener.” Toezicht op AI CEO’s maken zich zorgen over ethiek, datavolwassenheid en gebrek aan regelgeving en pleiten voor duidelijke regels en goed toezicht. “Duidelijke spelregels helpen organisaties om AI verantwoord in te zetten en het vertrouwen van medewerkers en klanten te behouden.”, zegt Alexandra van der Tuin, AI country lead van KPMG in Nederland. “Dit is ook in Nederland te zien. De opkomst van ‘Agentic AI technologie’ zorgt ervoor dat organisaties snel beslissingen moeten nemen en krachtig moeten handelen. Tegelijk is het van belang een veilige en onafhankelijke cloudomgeving te hebben. Ook is veilig gebruik van AI nodig. Zo blijft AI controleerbaar en levert het echte waarde op voor mensen en bedrijven. Daarbij staat niet de techniek, maar de mens centraal.” Meer personeel, ondanks opmars van AI Duurzaamheidsdoelen blijven overeind Faiza Oulahsen, Director Duurzaamheid bij KPMG: “Duurzaamheid blijft stevig verankerd in de boardroom: niet als modewoord, maar als strategische koers. Ondanks zorgen dat ESG-thema’s ogenschijnlijk terrein verliezen en klimaatdoelen uit beeld raken, blijkt het tegendeel waar. De transitie naar een duurzaam verdienmodel is (geen bijzaak, maar een) integraal onderdeel van de langetermijnstrategie van het bedrijfsleven. Duurzaamheid is niet alleen de weg vooruit, het is inmiddels de standaard”.
|











