Klimaatactivisten snijden glasvezelkabels van meerdere Britse verzekeraars door om einde te maken aan verzekeren van fossiele brandstofprojecten

Activisten van ‘Shut The System’ hebben beweerd dat ze afgelopen maandag (20 januari jl) vermomd als elektrotechnici glasvezelkabels hebben doorgeknipt naar kantoren van honderden verzekeringsmaatschappijen in Londen, waaronder AXA, W.R. Berkely, AIG, Chubb en Lloyd’s. Ze beweren ook de kabel te hebben doorgesneden bij een aantal verzekeraars in Fenchurch Street 20, of de zogenaamde’ Walkie Talkie-toren’, waarin onder meer Ascot, Hardy, Tokyo Marine Kiln, Lancashire Syndicate, Tokio Marine en Markel zijn gevestigd. De klimaatactivisten richtten zich ook op kantoren van verzekeraars in Birmingham (AIG)  Sheffield (Markel) en Leeds (AXA). De verstoring lijkt echter minimaal te zijn

De groep spreekt van ‘een nieuwe vorm van geweldloze directe actie’  en roept  verzekeringsmaatschappijen op om onmiddellijk alle verzekeringen voor de uitbreiding van fossiele brandstoffen te beëindigen en robuuste overgangsplannen te eisen van klanten die fossiele brandstoffen gebruiken. Een activist van Shut The System zei: “Als deze machtige bedrijven niet publiekelijk verklaren dat ze zullen stoppen met de uitbreiding van fossiele brandstoffen en de vernietiging van het leven op aarde, dan hebben we geen andere keuze dan ze zelf te stoppen.W e zullen niet opgeven totdat de verzekeringsmaatschappijen verantwoordelijke actie ondernemen.”

Shut The System beweert dat de actie “enorme verstoringen veroorzaakte met verloren werkuren voor verzekeringsmaatschappijen”, maar gaf in een verklaring toe dat “hoewel Shut The System ervan overtuigd is dat de communicatiekabels werden doorgesneden, het niet duidelijk is of de volledige bedrijfsvoering van de doelen werd beïnvloed”.Shut The System zegt dat het een geweldloze, ondergrondse klimaatgroep is die streeft naar klimaatrechtvaardigheid en die is opgericht om de inspanningen te vergroten om de financiële steun en de steun van verzekeringsmaatschappijen voor de uitbreiding van fossiele brandstoffen af te snijden. De groep is begonnen met een aanhoudende campagne van directe actie tegen financiële en verzekeringsmaatschappijen, waarbij van hen wordt geëist dat ze hun zakelijke investeringsstrategie en diensten ingrijpend wijzigen.

Reactie Intersys

Matthew Geyman, Managing Director, Intersys: “De recente internetstoring die de Londense verzekeringsmarkt heeft getroffen, benadrukt een kritieke kwetsbaarheid in de infrastructuur van de sector. Hoewel de directe oorzaak – een opzettelijke aanval op glasvezelkabels – een onconventionele fysieke bedreiging was, herinnert het ons eraan dat operationele veerkracht zowel fysieke als cyberrisico’s holistisch moet aanpakken.De meeste organisaties hebben veel geïnvesteerd in het verfijnen van hun plannen voor bedrijfscontinuïteit (BCP) en noodherstel (DR), vooral na de pandemie. Tegen 2025 zouden zelfs sterk gecoördineerde aanvallen zoals deze moeten kunnen rekenen op meerdere lagen van redundantie, variërend van alternatieve glasvezelroutes tot back-ups van draadloze en radioverbindingen, ontworpen om de impact van verbroken verbindingen te beperken.”

Hij vervolgt: “In het huidige digital-first landschap moeten continuïteitsplannen ook rekening houden met de flexibiliteit van het personeelsbestand. Met technologieën voor toegang op afstand en de voortdurende digitalisering van de Londense markt kunnen veel werknemers naadloos van de ene locatie naar de andere verhuizen, waardoor de verstoring minimaal is.Uiteindelijk gaat veerkracht niet alleen over het herstellen van incidenten; het gaat over het proactief inbouwen van robuuste systemen en processen om kwetsbaarheden te minimaliseren en de bedrijfscontinuïteit te handhaven. Verzekeraars moeten, als leiders op het gebied van risicobeheer, dit ethos laten zien – door ervoor te zorgen dat ze voorbereid zijn op zowel de risico’s die we kunnen voorspellen als de risico’s die we niet kunnen voorspellen.”