De Ombudsman Pensioenen is een onafhankelijk instituut voor de bemiddeling van klachten en geschillen over de uitvoering van een pensioenreglement. De pensioennuitvoerders: pensioenfondsen, verzekeraars en premiepensioen-instellingen, zijn bij het instituut aangesloten.Sinds 2015 wordt de Ombudsman Pensioenen, vanwege zijn onafhankelijke positie, benoemd door de Sociaal-Economische Raad (SER). De benoeming geldt voor een periode van vijf jaar. De ombudsman kan één keer worden herbenoemd.
Harold Herbert, directeur Verbond van Verzekeraars: “De sector heeft in de afgelopen decennia veel geïnvesteerd in een goede interne behandeling van klantsignalen en klachten door verzekeraars en premiepensioen-instellingen zelf. Goede klachtbehandeling is immers essentieel voor het vertrouwen van klanten. Toch lukt het natuurlijk niet altijd om een klacht naar ieders tevredenheid af te handelen. Ook wij blijven leren. Daarom zijn we blij met de komst van Jeroen Steenvoorden. Hij heeft de ervaring en autoriteit om partijen bij elkaar te brengen en de sector waar nodig een kritische spiegel voor te houden.”S
Opvolger van Henriëtte de Lange
Vorige week is Henriëtte de Lange gestopt als Ombudsman Pensioenen. “In de bijna drie jaar dat De Lange de functie bekleedde was zij zeer gedreven aan de slag, altijd met oog voor de belangen van de deelnemers aan pensioenregelingen. Ze combineerde dat met een grote inhoudelijke kennis van zaken. Het Verbond van Verzekeraars dankt De Lange, samen met de Pensioenfederatie, voor haar grote inzet”, akdusa de verzekeraarsorganisatie.
De Ombudsman Pensioenen heeft de afgelopen jaren het functioneren van klachtafhandeling van pensioenuitvoerders constructief-kritisch gevolgd. Bij haar afscheid wees zij op het feit dat klanten soms met hun klacht de weg naar een uitvoerder niet kunnen vinden. Dat probleem verdient aandacht, al speelt het minder bij verzekeraars en premiepensioeninstellingen (PPI’s) omdat voor hen reeds wettelijke normen en zelfregulering op dit punt gelden.
Henriette de Lange• 2deSabbatical3 d • 3 dagen geleden
Op LinkedIn schrijft zij zelf: “Gisteren was mijn laatste werkdag als Ombudsman Pensioenen. Ik ben trots op het feit dat ik erin geslaagd ben om het instituut te moderniseren, veel klachten geheel of gedeeltelijk op te lossen en veel uitvoerders heb aangezet hun communicatie en klachtenprocedure te verbeteren. Nu ik gestopt ben is het moment om de vraag te beantwoorden die me inmiddels tientallen malen is gesteld; Waarom ik gestopt ben. Dank aan Pensioen Pro om mijn afscheidsinterview voor iedereen zonder betaalmuur toegankelijk te makenhttps://pensioenpro.nl/pensioenpro/30049112/ombudsman-pensioenfondsen-laten-signalen-liggen?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=pp-dagelijks&utm_medium=email&utm_content=20211029