Verzekeraars van binnenvaartschepen, vissersvaartuigen en jachten melden een algemene marktstabiliteit, op enkele uitzonderingen na, na een tumultueus decennium. Maar zoals altijd zullen onverwachte weersomstandigheden, economische en politieke onzekerheid – en technologische ontwikkelingen – de verzekeringsprincipes en -prestaties op de proef stellen. Dit was het dilemma dat werd besproken tijdens de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) in Singapore.
Rick Salway, voorzitter van de IFY-commissie van IUMI, zat de workshop over binnenvaartschepen, vissersvaartuigen en jachten (IFY) voor. “Verzekeraars hebben hard gewerkt om de markt weer stabiel te maken. Het is logisch en te verwachten dat deze resultaten marktcapaciteit zullen aantrekken. Wat echter misschien nog zorgwekkender is, is de blootstelling aan onverwachte gebeurtenissen, zoals orkanen, een onstabiel politiek klimaat en economische onzekerheid. Daar komt nog bij dat er steeds meer geavanceerde producten op de markt komen – verschillende technologieën brengen verschillende risico’s met zich mee. Als marktleiders moeten we steeds meer anticiperen op het onverwachte.”
De veroudering van de binnenvaartvloot en de vissersvloot blijft een punt van zorg. De investeringen in bestaande vloten zijn niet uniform en verzekeraars zijn bij de beoordeling van hun risicoportefeuille steeds meer afhankelijk van inspecties en onderhoudsgegevens. Wat de uitdaging nog groter maakt, is het beperkte aanbod van gekwalificeerde inspecteurs die in staat zijn om de zorgen van verzekeraars met betrekking tot een uitgebreide, wereldwijde vloot weg te nemen.
Salway voegt hieraan toe:“Gezien de gestegen waarden en schadekosten moeten verzekeraars beter kijken naar variabelen zoals de kosten van onderdelen, arbeid en wervingsperiodes, die de schadekosten voor onze sector opdrijven en die de lokale inflatiekosten blijven overstijgen.”
De jachtvloot ziet investeringen in lokale infrastructuur, vaak in samenwerking met lokale overheden, om deze schepen en hun eigenaren aan te trekken. Een juiste waardering blijft echter lastig en er zijn risico’s zoals blikseminslag en de toenemende aanwezigheid van lithiumbatterijen aan boord. Er blijven risico’s bestaan met betrekking tot de overdracht van risico’s van scheepswerven en beheermaatschappijen, die toenemen naarmate de vloot wereldwijd groeit.
Samenvattend zei Rick Salway: “Het is een hobbelige weg geweest naar marktstabiliteit. We staan op een kruispunt en de weg die we inslaan zal bepalend zijn voor de toekomstige gezondheid van elke organisatie die deelneemt aan deze klassen.”