Bij de opening van de jaarlijkse conferentie van de International Union of Marine Insurance (IUMI) deze week in Berlijn (Duitsland) richtte president Frédéric Denèfle zich op de wijze waarop verandering waarschijnlijk gevolgen zou hebben voor alle takken van de maritieme verzekeringssector. “Ik voorzie de komende jaren een ander landschap voor verzekeraars.”
Verwijzend naar het gemeenschappelijke thema van de conferentie ‘Building on 150 years of enabling global commerce”,, zei hij:“Dit jaar vieren we de 150ste verjaardag van IUMI en haar buitengewone geschiedenis die hier in Berlijn begon. We hebben onze vereniging zien groeien van wat in wezen een Duitse organisatie was tot een werkelijk mondiale instelling die de geaccepteerde en vertrouwde stem is geworden van de maritieme verzekeringssector over de hele wereld. Gedurende die 150 jaar hebben maritieme verzekeraars de wereldhandel bijgestaan, ondersteund en gefaciliteerd, en dat doen we vandaag de dag nog steeds. De tijden veranderen echter snel en ik voorzie de komende jaren een ander landschap voor verzekeraars.”
Geopolitieke spanningen
Hij benadrukte de recente geopolitieke spanningen als een van de belangrijkste aanjagers van verandering. “Oorlogsrisico’s, sancties en embargo’s namen toe en dit had gevolgen voor de traditionele scheepvaartroutes en de internationale handel in het algemeen. Hij uitte zijn bezorgdheid over het feit dat scheepsexploitanten kiezen voor de langere zeeroutes rond Afrika om gebieden met een hoog risico te vermijden, en vroeg of schepen en hun bemanningen voorbereid waren op de specifieke navigatie-uitdagingen waarmee ze te maken zouden krijgen. Financiële kosten en de gevolgen voor het milieu zouden ook een punt van zorg zijn.”
Denèfle signaleerde ook veranderingen als gevolg van de evolutie van de mondiale markten, zowel technisch als commercieel, die van invloed zouden zijn op de manier waarop schepen worden geëxploiteerd en hoe vrachtvervoer en logistieke ketens in de toekomst zouden worden georganiseerd. “Nearshoring zou een bijzondere impact hebben.”
Nieuwe ontwikkelingen
In combinatie hiermee begonnen de stappen die door de scheepvaartgemeenschap werden ondernomen om de impact op het milieu te verminderen, bekend te worden. Nieuwe brandstoffen, nieuwe scheepsontwerpen, nieuwe exploitatiepraktijken en nieuwe regelgeving zouden allemaal een impact hebben en een hernieuwde focus vereisen. Hij benadrukte specifiek het EU-emissiehandelssysteem dat in januari van dit jaar van kracht werd.
Op bredere schaal zou verandering worden aangemoedigd door de internationale economische situatie en de relatie tussen landen en hun honger naar wereldhandel versus nationalisme. Meer beperkingen en regelgeving zouden onvermijdelijk leiden tot een vermindering van de zeevracht. Omgekeerd zaten veel grote landen op onaangeboorde grondstoffen die waarschijnlijk de komende jaren zouden worden geëxploiteerd. Dit had het potentieel om meer vracht en nieuwe scheepvaartroutes te ontsluiten, zei hij.
“Er wordt momenteel veel onderzoek en analyse gedaan, omdat we ons in een positie bevinden waarin echte verandering door zoveel factoren wordt aangedreven”, aldus Denèfle. “Ik heb het gevoel dat we het einde hebben bereikt van het mondialiseringsproces dat na de Tweede Wereldoorlog begon en zich versnelde door de uitbreiding van de GATT. De wereld begint nu te krimpen. In het verleden waren we als maritieme verzekeraars vrij om over de hele wereld zaken te doen, en scheeps- en vrachteigenaren waren op dezelfde manier vrij om hun verzekering op vrijwel elke gewenste locatie af te sluiten. Dit is niet langer het geval. Op dezelfde manier zullen de beperkingen op de vrachthandel ongetwijfeld leiden tot een vermindering van de scheepvaart en, op zijn beurt, tot een verlaging van de mondiale premie voor maritieme verzekeringen.”
“Hoewel we de komende periode met veel problemen te maken hebben, bestaan maritieme verzekeraars al honderden jaren en ik heb er vertrouwen in dat ons aanpassingsvermogen ons voortbestaan – en het voortbestaan van IUMI – nog vele jaren zal verzekeren. Wij blijven doorgaan, zij het op een andere manier