IUMI: Positieve ontwikkeling in alle maritieme verzekeringsbranches zet door in 2023

 

Tijdens haar 150e jaarlijkse conferentie in Berlijn, Duitsland, presenteerde de International Union of Marine Insurance (IUMI) haar analyse van de nieuwste trends in de markt voor maritieme verzekeringen. De wereldwijde premieomzetbasis voor transportverzekeringen  voor 2023 werd gerapporteerd op $ 38,9 miljard, een stijging van 5,9% ten opzichte van het voorgaande jaar. Er was ontwikkeling in alle branches, met een stijging van 4,6% in de sector Offshore Energy, een stijging van 6,2% in de sector Cargo (goederen)  en een stijging van 7,6% in de sector Ocean Hull (zeecasco)

De verdeling van de premies was niet significant veranderd ten opzichte van 2022, waarbij Cargo het grootste aandeel heeft met 56,9%, gevolgd door Ocean Hull (23,6%), Offshore Energy (11,9%) en Marine Liability (7,7%). Per regio blijft Europa domineren met een aandeel van 48,5% in de wereldwijde premies, gevolgd door Azië/Pacific (28,1%), Latijns-Amerika (10,9%), Noord-Amerika (7,0%) en de rest van de wereld met 5,5%. Interessant is dat de Europese premies, na een periode van daling, sinds 2019 een opwaartse trend vertonen en dat de Aziatische markt zijn opleving sinds het einde van de neerwaartse trend in 2016 heeft voortgezet. Latijns- en Noord-Amerika vertoonden ook een bescheiden opleving in hun premieinkomsten.

Astrid Seltmann, Vice-Chair of IUMI’s Facts & Figures Committee, schetst een context: “Wereldwijde premies weerspiegelen een combinatie van verzekerbare volumes en prijzen per eenheid. De drijvende krachten achter de premiestijging zijn doorgaans een aanhoudende stijging van de wereldwijde handelsvolumes en waarden (cargo), gekoppeld aan een stijging van de waarde van schepen (hull), of de stijging van de olieprijs die tot meer activiteit in het offshore energiesegment leidt. Meer in het algemeen zullen de geopolitieke omstandigheden de premies in een aantal regio’s hebben beïnvloed, net als de algemene marktomstandigheden, in het bijzonder de capaciteit.:

In het algemeen lijkt 2023 volgens haar een positief jaar te zijn geweest voor maritieme verzekeraars. “Het andere deel van de vergelijking is de impact van schadeclaims, die de afgelopen paar jaar relatief mild is geweest, ondanks enkele ernstige schadeclaims die aanleiding gaven tot bezorgdheid, zoals branden; en een zichtbaar effect van de inflatie op de gemiddelde kosten van afgeleide verliezen. Echter, steeds grotere schepen, toenemende waardeopbouw, veranderingen in technologie en brandstoffen en veranderingen in handelsroutes betekenen allemaal een verandering van het risico, dat in de gaten moet worden gehouden en waar rekening mee moet worden gehouden in de toekomst.”

Offshore Energye

De wereldwijde premies in de Offshore Energy markt werden geraamd op  $ 4,6 miljard in 2023, een stijging van 4,6% ten opzichte van 2022. Het Verenigd Koninkrijk bleef domineren met de Lloyd’s en IUA markten die goed waren voor een aandeel van respectievelijk 28,2% en 36,8%.

Het wel en wee van deze markt volgt meestal de olieprijs, die zich op een relatief gezond niveau leek te hebben gestabiliseerd. Dit heeft geleid tot hernieuwde activiteit, wat op zijn beurt heeft geleid tot een positieve ontwikkeling van de markt. De premies hadden zich hersteld na een dieptepunt te hebben bereikt in 2019 en de positieve ontwikkeling in alle maritieme verzekeringsbranches zette zich voort in 2023, meldt IUMI sindsdien in opwaartse richting. ‘

De toekomstige trend zal afhangen van de stabiliteit van de olieprijs en de productiebeslissingen van OPEC+, evenals van de capaciteit van de verzekeringsmarkt. De afgelopen jaren waren de schadeclaims relatief laag, ook al werden veel offshoreactiva opnieuw geactiveerd. In 2023 waren er echter twee grote verliezen en de verliesratio’s (Europa) begonnen op een hoger niveau dan in voorgaande jaren. Schaderatio’s in deze sector hebben tijd nodig om zich te ontwikkelen zonder duidelijk patroon en het is dus niet zeker hoe 2023 zal verlopen. Het is echter waarschijnlijk dat 2023 minder goed zal presteren dan de jaren 2020-2022.

Hoewel de ‘dagprijzen voor offshoreactiva hoog bleven, zullen de toekomstige prestaties van deze sector afhangen van de olieprijs/productie, de weersomstandigheden en de marktcapaciteit. Net als vorig jaar blijft er een fragiel evenwicht tussen premies en claims.

Cargo

De wereldwijde premiebasis voor goederenverzekeringen voor 2023 bedraagt $ 22,1 miljard – een verbetering van 6,2% ten opzichte van 2022. Alle regio’s kenden groei, waarbij Europa en Azië zich duidelijk positief ontwikkelden. Europa had een aandeel van 39,8%, gevolgd door Azië/Pacific (32,2%), Latijns-Amerika (11,9%), Noord-Amerika (7,5%), het Midden-Oosten (6,0%) en Afrika (2,7%). In het algemeen volgt de premiegroei in deze sector de wereldwijde handel, die zich nu na COVID heeft genormaliseerd.

Het Internationaal Monetair Fonds voorspelde een aanhoudende groei van de waarde van de wereldhandel, wat een goed voorteken is voor vrachtvervoerders in de toekomst, hoewel dergelijke projecties onderhevig zijn aan een aanzienlijke mate van onzekerheid gezien de geopolitieke situatie. Er moet worden opgemerkt dat wisselkoersschommelingen deze sector het sterkst beïnvloeden, zodat groeitrends kunnen afwijken in lokale valuta en ook directe vergelijkingen met voorgaande jaren moeilijker worden.

Vóór 2019 hadden goederenverzekeraars te kampen met uitdagende schaderatio’s, maar sindsdien zijn de ratio’s jaar na jaar verbeterd. Hoewel branden en overstromingen een impact hadden op de schadeclaims, leken de schaderatio’s voor Europa in 2023 positiever dan in de afgelopen jaren. De schaderatio’s in andere regio’s lieten sinds 2019 ook een verbetering zien. De totale schade-impact bleef stabiel.

In het algemeen kende de goederentekening verbeterde resultaten en een langverwachte periode van positieve stabiliteit. Dat gezegd hebbende, zullen een aantal vaste problemen invloed blijven hebben, waaronder grote scheepsbranden, verkeerd gedeclareerde ladingen, accumulatie van risico’s, zware weersomstandigheden en geopolitieke instabiliteit.

Ocean Hull

De sector Ocean Hull rapporteerde een wereldwijde premieomzet van $ 9,2 miljard, een stijging van 7,6% ten opzichte van het voorgaande jaar. Europa had met 51,8% het grootste aandeel, gevolgd door Azië/Pacific (35,5%), Latijns-Amerika (7,6%), Noord-Amerika (4,3%), Afrika (0,6%) en het Midden-Oosten (0,3%). Het aandeel van het VK, China en de Latijns-Amerikaanse markten steeg in 2023, terwijl de recente (en dramatische) stijging van de Scandinavische markt zich nu leek te stabiliseren.

Een terugkeer naar normale scheepvaartactiviteiten na COVID had een positief effect op de waarde van schepen in de meeste klassen en een grotere vraag naar schepen had de wereldwijde premiebasis opgedreven. Dit gold in het bijzonder voor de zogeheten offshore support vessels , waarvan de waarde aanzienlijk was gestegen na een stabiele olieprijs en een reactivering van offshore activiteiten.  Eerder was er bezorgdheid over de grote kloof tussen de totale brutotonnage/aantal schepen en de wereldwijde premies, die tussen 2011-2018 aanzienlijk was toegenomen. Deze kloof begon vanaf 2020 licht te dichten en was in 2023 verder afgenomen.

Schaderatio’s

Na de reactivering van de COVID is de frequentie van cascoschadeclaims licht gestegen, maar nog niet boven het niveau van vóór de pandemie. De totale schadefrequentie vertoonde ook een lichte recente stijging, maar bleef op een zeer laag niveau. De claimkosten per schip stegen enigszins en kwamen in 2023 voor het eerst boven het niveau van voor de pandemie uit. Dit was voornamelijk te wijten aan de grotere impact van grote verliezen, met name door kostbare scheepsbranden, wat een aanhoudend probleem blijft.

De schaderatio’s (Europa) begonnen op een hoger punt dan de voorgaande drie jaar, wat kan worden toegeschreven aan een combinatie van een toename van het aantal claims in combinatie met het inflatoire effect van reparatiekosten. Het is waarschijnlijk dat de verliesratio’s in 2023 in de meeste regio’s minder positief zullen zijn dan de voorgaande twee of drie jaar, maar beter dan de jaren vóór 2020.

Een positief jaar

Samenvattend geeft Jun Lin, voorzitter van de Commissie Feiten & Cijfers van de IUMI, aan: “In  het algemeen was 2023 een positief jaar voor transportverzekeraars met marktontwikkelingen in alle takken van de maritieme verzekeringsbranche. De wereldhandel bleef groeien, wat een positief effect had op de wereldwijde premiebasis, vooral voor goederenverzekeringen. De olieprijs lijkt zich te hebben gestabiliseerd, wat goed is voor de offshore sector. De inflatiedruk is afgenomen en veel centrale banken beginnen hun rentetarieven te verlagen. De schadeomgeving was ook relatief gematigd in 2023 zonder grote weersomstandigheden of scheepsongevallen die een significante impact hadden op de totale kosten, ondanks enkele kostbare branden. Grote scheepsbranden, vooral op containerschepen en autoschepen, zijn nog steeds een grote zorg voor casco- en goederenverzekeraars.”

“Toenemende geopolitieke spanningen creëren tegenwind voor onze sector en er lijkt geen einde te komen aan hun impact in 2024 of daarna. De aanhoudende Houthi-aanvallen in het Rode Zeegebied en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne verstoren traditionele scheepvaartroutes en zorgen ervoor dat sommige verzekeraars  hun manier van werken moeten aanpassen. En we mogen het tragische verlies aan mensenlevens onder zeevarenden in die regio’s niet vergeten. Het omleiden van schepen rond Afrika brengt extra risico’s met zich mee, maar tot nu toe hebben we nog geen noemenswaardige problemen gezien. Aan de andere kant hebben deze langere routes, vooral voor containerschepen, de instroom van nieuwbouwschepen op de markt geabsorbeerd, waardoor de vrachttarieven stabiel blijven.”

“Andere vormen van tegenwind voor 2024 en daarna zijn onder meer de impact van de naderende Amerikaanse verkiezingen, klimaatverandering en de daarmee gepaard gaande extreme weersomstandigheden, koolstofvrije brandstoftechnologie en cyberrisico’s. Desondanks is de markt voor maritieme verzekeringen nog steeds stabiel. Maar desondanks heeft de maritieme verzekeringsmarkt het goed gedaan in 2023 en ik heb er alle vertrouwen in dat maritieme verzekeraars toekomstige veranderingen met dezelfde voortvarendheid zullen omarmen als ze eerder hebben laten zien.”