IUMI-cijfers: Positieve ontwikkeling binnen alle maritieme verzekeringssectoren zette zich in 2023 voort

 

De mondiale premiebasis voor maritieme verzekeringen voor 2023 bedroeg naar verluidt $ 38,9 miljard, wat een stijging van 5,9% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Er was sprake van een ontwikkeling in alle bedrijfstakken, waarbij de Offshore Energy-sector een stijging van 4,6% kende, de goederenverzekeringen een stijging van 6,2% en Ocean Hull (zeecasco) een stijging van 7,6%, zo blijkt uit de deze week gepresenteerde cijfers tijdens get congres van  de International Union of Marine Insurance (IUMI).

De verdeling van de premies was niet significant veranderd ten opzichte van 2022, waarbij Cargo het grootste aandeel had met 56,9%, gevolgd door Ocean Hull (23,6%), Offshore Energy (11,9%) en Marine Liability (7,7%). Per regio zette Europa zijn dominantie voort met een aandeel van 48,5% in de mondiale premies, gevolgd door Azië/Pacific (28,1%), Latijns-Amerika (10,9%), Noord-Amerika (7,0%) en de rest van de wereld met 5,5%. “Interessant is dat de Europese premies, na een periode van daling, sinds 2019 een opwaartse trend vertoonden en dat ook de Aziatische markt zijn herstel had voortgezet sinds de neerwaartse trend in 2016 eindigde. Ook Latijns- en Noord-Amerika vertoonden een bescheiden stijging van hun premiebasis”, aldu IUMI.

Astrid Seltmann, vicevoorzitter van de Facts & Figures Committee van IUMI, licht toe: “Wereldwijde premies weerspiegelen een combinatie van verzekerbare volumes en prijzen per eenheid. De drijvende krachten achter de stijging van de premies zijn doorgaans een aanhoudende stijging van de mondiale handelsvolumes en -waarden (cargo), gekoppeld aan stijgingen van de waarde van schepen (hull), of de stijging van de olieprijs die leidt tot meer activiteit in het offshore-energiesegment.

Meer in het algemeen zullen de geopolitieke omstandigheden de premies in een aantal regio’s hebben beïnvloed, evenals de algemene marktomstandigheden, met name de capaciteit. Over het geheel genomen lijkt 2023 een positief jaar te zijn geweest voor maritieme verzekeraars. Het andere deel van de vergelijking is de impact van schadeclaims die de afgelopen jaren relatief gunstig zijn geweest, ondanks individuele ernstige schadeclaims die aanleiding gaven tot bezorgdheid, zoals branden; en enige zichtbare inflatie-impact op de gemiddelde kosten van uitputtende schades. Steeds grotere schepen, toenemende waardeaccumulaties, veranderingen in technologie en brandstoffen en veranderingen in handelsroutes betekenen echter allemaal een verandering van risico, waarmee in de toekomst rekening moet worden gehouden en waarmee rekening moet worden gehouden.”