Interview Rob ter Mors : Verbetering van ketenefficiency en prolongatieproces dit jaar dé thema’s bij 35-jarige VNAB

Verbetering van de efficiency binnen de keten en van het prolongatieproces samen met de andere businesspartners vormen de belangrijkste speerpunten van de brancheorganisatie voor de zakelijke verzekeringsmarkt voor het komende jaar, samen met het organiseren van enkele evenementen ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan van de VNAB. Dat zegt uitvoerend bestuurder Rob ter Mors in een interview in het gisteren verschenen Risk & Business Magazine.

Hierin blikt hij onder meer terug op het afgelopen jaar waarin corona voor hem zowel persoonlijk als zakelijk een behoorlijk stempel drukte. “Neem alleen al ons Kennis- en Ontmoetingscentrum. In 2019 telden we maar liefst 16.000 bezoekers; het afgelopen jaar was dat sterk gedaald door de Covid-19 maatregelen. En juist ‘verbinden en ontmoeten’ is een belangrijke pijler van de VNAB. Hij complimenteert de medewerkers die er ondanks de bijzondere en vaak moeilijke omstandigheden vanwege het thuiswerken snel in zijn geslaagd om de werkzaamheden voort te zetten en snel om te zetten naar online dienstverlening.  

Ook op een ander vlak kreeg de nieuwe VNAB-bestuurder zijn ‘vuurdoop’. De zakelijke verzekeringsmarkt was in tijden niet zo ‘hard’ als vorig jaar en de beide doelgroepen binnen de VNAB – verzekeraars en makelaars (samen met hun bedrijfsklanten) – stonden geregeld stevig tegenover elkaar. “Als VNAB zijn wij hierin op zich geen directe partij, maar niet voor niets is ‘ontmoeten en verbinden’ één van onze pijlers en ligt het op onze weg om partijen bij elkaar te brengen en te faciliteren bij hun werkprocessen. Teneinde hen in staat te stellen zo efficiënt en oplossingsgericht mogelijk te kunnen opereren.”

Er werden gesprekken gevoerd met het Verbond van Verzekeraars en Adfiz over de ervaringen rondom het prolongatieproces in 2020. Het overleg leidde uiteindelijk tot een gezamenlijk initiatief: de zogeheten guiding principles, waarin een aantal uitganspunten en begeleidende richtlijnen zijngedefinieerd om de processen rond de jaarlijkse verlengingen van zakelijke verzekeringen (renewals) te verbeteren en te versoepelen. “Doel is onder meer de werkprocessen voor eenieder efficiënter te maken, de enorme werkdrukte aan het einde van het jaar terug te dringen en beter beheersbaar te maken, te werken aan een toekomstbestendige portefeuille, de verzekerbaarheid te bevorderen en de klanttevredenheid te verhogen”, zo vertelt de VNAB-bestuurder, volgens wie het nog te vroeg is  lessen te trekken uit het prolongatieproces in het afgelopen jaar?

“We gaan een en ander met de leden evalueren in het eerste kwartaal. Wel kan gezegd worden dat tijdige communicatie cruciaal is.  Je hebt meer dialoog nodig tussen verzekeraars en makelaars. In maart gaan we weer om de tafel zitten met het Verbond, Adfiz, waarbij ook de NARIM zal aanschuiven”, aldus Ter Mors. “Hoewel ik de indruk heb dat het prolongatieproces afgelopen jaar beter verliep dan in het jaar daarvoor, verwacht ik dat uit de evaluatie verdere verbeterpunten naar voren zullen komen.”

Het volledige interview met Rob ter Mors vindt u hier: https://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2021/02/RB-1_2021.pdf.