Een groep verenigingen uit de financiële sector – waaronder Insurance Europe – heeft in een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie benadrukt dat het effect van een EU-breed provisieverbod sterk zou variëren tussen de lidstaten, negatieve gevolgen zou kunnen hebben voor consumenten in landen met een provisiemodel en de doelstellingen van de EU-strategie voor retailbeleggingen (RIS) ernstig zou ondermijnen.
Indien goed getest, biedt de RIS volgens de groep een belangrijke kans om een open en concurrerende financiële markt te bevorderen waar consumenten met vertrouwen kunnen beleggen en toegang hebben tot een gevarieerd scala aan beleggingsmogelijkheden.”Om de doelstellingen van de RIS te bereiken, is het belangrijk de waarde te erkennen die professioneel advies aan consumenten biedt. Dankzij dergelijk advies kunnen consumenten doeltreffende beleggingsbeslissingen nemen, hun toekomst plannen en aan hun duurzaamheidsvoorkeuren voldoen. Een EU-breed verbod op provisie, dat de toegang van consumenten tot advies zou beperken, zou de markt dan ook verstoren ten koste van de consumenten.”
Hoewel aan elke professionele dienst en elk advies een prijskaartje hangt, zouden de kosten van geen toegang tot advies wanneer dat nodig is, voor de consumenten extreem hoog zijn, vervolgt de groep. “Sommigen dreigen zich tot andere informatiebronnen, zoals sociale media, te wenden en meer bloot te staan aan zwendel of risicovolle beleggingen, terwijl anderen minder geneigd zouden zijn om te beleggen en daardoor minder goed op hun pensioen zouden zijn voorbereid. Bovendien zou een EU-breed verbod de marktdiversiteit op het gebied van distributiesystemen, klantenvoorkeuren en toezichtcultuur niet respecteren”
“Daarnaast zijn met de richtlijn verzekeringsdistributie (IDD) sterke garanties tegen belangenconflicten en misleidende verkoop ingevoerd, en hebben de lidstaten waar nodig specifieke nationale bepalingen toegevoegd. De aanpak van de IDD moet derhalve behouden blijven.De RIS moet zich concentreren op wat echt nuttig en noodzakelijk is voor een eenvoudige en vlotte consumentenervaring; de informatieverstrekking moet consumentvriendelijker worden en aangepast aan het digitale tijdperk; en de broodnodige financiële en verzekeringseducatie moet worden bevorderd.” De andere ondertekenaars zijn: De European Fund and Asset Management Association, de European Association of Cooperative Banks, de European Structured Investment Products Association, de European Banking Federation, de European Association of Public Banks en de European Savings and Retail Banking Group