IG&H: Zakelijke schadeverzekeringsmarkt groeit sterk, maar coassurantiemarkt dubbel zo hard

De zakelijke schadeverzekeringsmarkt is sinds 2018 sterk gegroeid van € 6,7 miljard naar € 9,5 miljard in 2024. In die periode is de premieomzet binnen de coassurantiemarkt dubbel zo hard gegroeid: van € 1 miljard naar € 2,2 miljard. Alle branches hebben aan die verdubbeling bijgedragen, waarbij de brandmarkt  zowel in premie als procentueel de grootste omzetgroei aan premie-inkomsten  heeft gerealiseerd: van € 0,4 miljard naar € 1 miljard. In 2024 droegen de overige branches ook twee keer zoveel bij aan de omzet dan in 2018: transport/marine (€ 0,4 miljard/€ 0,2 miljard), aansprakelijkheid (€ 0,6 miljard/€ 0,3 miljard) en engineering (€ 0.2 miljard/€ 0,1 miljard).

 Die cijfers werden tijdens het VNAB Co-podium gepresenteerd door Jan-Pieter van der Helm en Ruben Oude Engberink, resp Managing Director Insurance en Manager Insurance bij IG&H. Zij lieten daarnaast zien dat het aantal via de VNAB gesloten coassurantiepolissen procentueel beduidend minder hard is gegroeid dan de premieomzet; van 62.000 in 2018 naar 71.000 in 2024, wat volgens hen betekent dat de gemiddelde premie per coass-polis in die periode bijna is verdubbeld van ruim €16.000 naar bijna € 31.000.

Uit IG&H’s marktinventarisatie blijkt verder dat brandpolissen gemiddeld de meeste risicodragers per polis hebben (3,4), gevolgd door transport/marine (2,4), aansprakelijkheid (1,2) en engineering (1,7). Aansprakelijkheidspolissen worden het vaakst door één risicodrager verzekerd. Het aandeel van de 100%-tekening in deze branche bedraagt 86%. Daarna volgen engineering (61%), transport/marine (48%) en brand (28%).

Distributiekanalen

De beide IG&H-sprekers stelden daarnaast dat de dynamiek in de zakelijke schademarkt zorgt voor snellere groei in het volmachtkanaal ten opzichte van het co-assurantie- en provinciale kanaal. In 2023 kwam een derde (34%) van de premie-inkomsten uit de zakelijke schademarkt (exc. Lloyd’s) voor rekening van directe & bancaire kanaal: € 3,1 miljard. Het provinciale kanaal komt met een marktaandeel van 25% (€ 2,3 miljard) op de tweede plaats, gevolgd door het beurskanaal (€2 miljard/22% en het volmachtkanaal (€ 1,7 miljard/19%).

Kijkend naar 2030 ziet IG&H het premievolume met ongeveer een derde toenemen naar € 12 miljard. Hoewel het beurskanaal naar verwachting met ongeveer een kwart verder zal groeien naar € 2,5 miljard daalt het marktaandeel licht van 22% naar 20%. De grote winnaar wordt volgens Van der Helm en Oude Engberink het volmachtkanaal, dat zijn omzet verder ziet groeien van € 1,7 miljard naar € 3 miljard. Daarmee stijgt het marktaandeel van het volmachtkanaal van 19% naar 25%. Volgens de prognoses van IG&H gaat het marktaandeel van het directe/bancairkanaal toenemen van 34% naar 35% met een premieomzet van € 4 miljard. De grote verliezer wordt het provinciale kanaal, dat de omzet weliswaar licht ziet toenemen naar € 2,5 miljard maar het marktaandeel ziet teruglopen van 25% naar 20%.

Trends

De beide sprekers wijzen onder meer op de instabiliteit op macroniveau mede als gevolg van de toenemende onzekerheid door de huidige geopolitieke ontwikkelingen en een sterke groei in schades als gevolg van onder meer klimaatrisico’s. Zij benoemen vervolgens een drietal trends die impact hebben op de zakelijke verzekeringsmarkt: internationalisatie (een groeiend aandeel van internationale spelers), consolidatie (stijgende marktconcentratie onder verzekeraars en intermediairs) en technologie & digitalisering (technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een steeds hoger tempo op). “Als gevolg hiervan zoeken verzekeraars en intermediairs de juiste positionering om kansen te benutten met unieke marktproposities.”

In zijn marktinventarisatie heeft IG&H ook gekeken naar de omzetverdeling onder risicodragers en de verschillende op de markt acterende consolidators. Hieruit komt onder meer naar voren dat 80% van het premievolume op de nationale coassurantiemarkt is ondergebracht bij buitenlandse risicodragers, zoals bij Allianz, MS Amlin en Chubb, en de resterende 20% bij nationale risicodragers zoals Achmea, NN en Midglas. Drie jaar geleden was die verhouding nog 78% vs 22%.

 

Een andere uitkomst is dat er sprake is van een sterke toename in het marktaandeel van internationale consolidators en nationale niet-consolidators. In de periode 2021 en 2024 is bij een omzetgroei van €1,5 miljard naar € 2,2 miljard het marktaandeel van nationale niet-consolidators zoals bijv Meijers, Schouten Zekerheid en SUREbusiness gestegen van 9% naar 17% en die van internationals consolidators, zoals bijv. Brown & Brown, Ardonagh en Söderberg & Partners van 14% naar 20%. Nationale consolidators, w.o  Veldsink Groep, Yellow Hive & Alpina Group daarentegen zagen in dezelfde periode hun marktaandeel teruglopen van 14% naar 10% en internationale niet-consolidators zoals Aon, Marsh en WTW van 63% naar 54%.

 

Vier kernkeuzes

Van der Helm en Oude Engberink besloten hun presentatie met een viertal kernkeuzes voor verzekeraars en intermediairs om in een veranderend speelveld succesvol te blijven:

  1. Positionering in distributielandschap: Hoe en via welke distributiekanalen bereiken we nu en in de toekomst onze klanten: beurs, volmacht, provinciaal, direct, hybride of embedded
  2. Internationale strategie: Hoe gaan we om met de opkomst van internationale spelers: samenwerken, concurreren of zelf internationaliseren
  3. Digitale transformatie: Hoe benutten we technologie om efficiënter en relevanter te worden: gerichte investeringen in technologie, cultuur, competentie en leiderschap
  4. Specialisatie of schaal:  Hoe onderscheiden we ons in een geconsolideerde markt: plek op de as tussen niche-expert en full service-speler