Hiscox: bijna drie op de vijf kleine bedrijven gebruiken al AI of zijn van plan dit binnen twee jaar te doen

 

Uit een onderzoek van verzekeraar Hiscox  blijkt dat bijna drie op de vijf kleine bedrijven gebruiken al AI of zijn van plan dit binnen twee jaar te doen. Hoewel de meeste kleine bedrijven AI-nieuwsgierig zijn als het gaat om interne bedrijfsvoering, maar dat mond-tot-mondreclame de boventoon voert bij wervingsinspanningen.

Het onderzoek onthult een schril contrast in de houding van eigenaren van kleine bedrijven ten opzichte van de waarde van technologie versus mensen. Uit het Hiscox People and Programs Report blijkt dat 76% van de kleine bedrijven in de VS AI-kennis als waardevol voor de toekomst beschouwt, maar de meest gebruikelijke wervingsmethode is nog steeds offline (66%), zoals via mond-tot-mondreclame of familieleden, vóór het  gebruik van digitale hulpmiddelen (62%).

  • Kleine bedrijven zijn overweldigend AI-nieuwsgierig: terwijl slechts 26% momenteel AI gebruikt, beschouwt 76% van de eigenaren van kleine bedrijven AI-kennis als waardevol voor de toekomst, en van degenen die geen AI hebben maar dat wel willen, is 75% van plan dit te implementeren binnen twee jaar in hun bedrijf te integreren. Kleine bedrijven zijn goed voorbereid op een AI-toekomst: 62% van de SBO’s meldt dat hun werknemers al over de kennis beschikken om AI-tools te gebruiken. Van de bedrijven die geen plannen hebben om AI te gebruiken, maakt 85% mogelijk al onbewust gebruik van AI-software. Momenteel maken kleine bedrijven gebruik van AI met e-mailsoftware (72%) en online distributiekanalen (56%).
  • Het leven is beter als je voor een klein bedrijf werkt: gemiddeld gaan van elke vier werknemers die van een klein bedrijf naar een groot bedrijf overstappen, vijf de andere kant op: ze verlaten een groot bedrijf om zich bij een klein bedrijf aan te sluiten. Ze genieten over het algemeen een betere levenskwaliteit, werken gemiddeld 8 uur per dag, gaan met pensioen op 63-jarige leeftijd en besteden slechts drie weken aan het rekruteringsproces met gemiddeld 2 sollicitatiegesprekken.
  • Kleine bedrijven zijn superhelden voor de gemeenschap, ondanks de uitdagingen die dit met zich meebrengt: de meeste kleine bedrijven kiezen er nog steeds voor om werknemers via mond-tot-mondreclame te werven (49%), waarbij zij dit voorrang geven boven digitale wervingsinstrumenten met grotere groepen sollicitanten; bijna 2 op de 5 (38%) gebruikt helemaal geen digitale hulpmiddelen. Dit kan hun kansen op het vinden van de juiste kandidaten schaden, aangezien de grootste uitdaging bij het aannemen van werknemers het niet kunnen vinden van voldoende gekwalificeerde kandidaten is (30%). Desondanks zijn kleine bedrijven nog steeds van plan om in de toekomst werknemers via mond-tot-mondreclame te werven (56%), en 78% geeft aan dat het aanbieden van een competitief salaris voor hen geen uitdaging is bij het aannemen van werknemers, waardoor investeringen in lokale gemeenschappen behouden blijven.
  • De werving voor kleine bedrijven verbetert: tijdens de Great Resignation-periode vervulde 61% geen enkele vacature en het duurde gemiddeld vijf weken om een ​​nieuwe medewerker aan te nemen. In 2023 was het gemakkelijker om nieuwe medewerkers aan te nemen, waarbij het gemiddeld vier weken duurde om een ​​vacature in te vullen. Verkoop, doorgaans het meest mensgerichte en op persoonlijkheid gebaseerde onderdeel van het bedrijf, is het belangrijkste onderdeel waarin kleine bedrijven personeel willen werven (48%).

“Het onderwerp dat momenteel de krantenkoppen en geesten over de hele wereld domineert, is AI. Wat betekent het voor onze bedrijven, onze mensen en waar kan het waarde toevoegen”, zegt Laila Gillies, Head of People bij Hiscox USA. “Dit onderzoek laat zien dat kleine bedrijven meer dan alleen bij het gesprek betrokken zijn; ze hebben al vastgesteld waar AI voordelen kan opleveren, maar vooral waar de menselijke connectie het belangrijkst is. Kleine bedrijven zijn de hoeders van onze lokale gemeenschappen, en misschien ook van onze menselijkheid.”

Kijk hier voor het volledige rapport: https://www.hiscox.com/documents/2024-hiscox-people-and-programs-report.pdf