Vorige week donderdag (18 april) organiseerde HDI Global SE in Rotterdam een netwerk- en kennisevent voor meer dan 220 assurantiemakelaars en relaties. Centraal in het Hulstkampgebouw aan de Maas stond de overlevingsstrategie van de sector en de vraag hoe om te gaan met uitdagingen op verschillende gebieden zoals energie, klimaat, biodiversiteit, grondstoffen, AI en data.
Rode draad in het programma was het vermogen jezelf als organisatie te kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Om met Charles Darwin te spreken: “It is not the strongest of the species that survives, but the most adaptable.”Een belangrijke stelling was dat de noodzakelijke transformatie van onze sector start met de behoefte van de klant. Onder leiding van dagvoorzitter Peter Melis kwamen vragen aan bod als: ‘wat hebben bedrijven nu en in de toekomst van ons nodig voor hún ontwikkeling?’ ‘Hoe kunnen we zekerheid bieden in markten waar nog veel risico’s onduidelijk zijn?’ Maar ook: ‘hoe houd je oog voor je eigen bedrijfsresultaat?’
Kennis delen
HDI afficheert zichzelf nadrukkelijk als ‘Partner in Transformation’ en nodigt marktpartijen en deskundigen uit op tal van dossiers vooral kennis met elkaar te delen. ‘Dan kunnen we de ontwikkelingen niet alleen bijbenen, maar zelfs helpen versnellen’, aldus Mariëlle Goemans, Head of Sales, Distribution & Marketing bij HDI. Naast inspirerende verhalen van klimaat- en watergoeroe Tim van Hattum en een humoristisch en scherp betoog van bedrijfseconoom Jos Burgers, gingen de gasten in teamverband met elkaar de strijd aan tijdens de Kleine Grote Transformatiequiz. Om alvast warm te lopen voor een aantal van de grootste uitdagingen van onze tijd.