De groei in de cyberverzekeringsmarkt neemt af na het hoge premieniveau van de afgelopen jaren en zal dit jaar uitkomen op slechts 8%, maar er blijft sprake van onderverzekering in Europa en Azië-Pacific, met name onder kleine en middelgrote ondernemingen, zo blijkt uit een onderzoek van Swiss Re.De cyberverzekeringsmarkt groeide van 2017 tot 2022 met 32% per jaar en de prognoses voorspellen dat deze sterke groei zal aanhouden, aldus de herverzekeraar. Maar het voegt eraan toe dat een nieuwe marktrealiteit zich heeft gevestigd, met een lagere groei en een fase van dalende verzekeringspremies.
“Marktgegevens van 2023 en 2024 geven aan dat veel marktdeelnemers de marktgroei hebben overschat en te optimistisch waren in hun cyberpremieprognoses”, aldus Swiss Re. Het voorspelt een premiegroei van 8% over 2024 tot $16,6 miljard. Swiss Re benadrukte echter dat de cyber protection gap ‘enorm’ blijft, met een aanzienlijk groeipotentieel in bepaalde regio’s en bij KMB-bedrijven
Dani Tobler, Head Cyberi Reinsurance bij Swiss Re, zegt: “Als we kijken naar de marktontwikkelingen en het Swiss Re Cyber Data Lake verkennen, verwachten we een aanhoudende fase van groei – echter met verschillende drijfveren en regionale variatie. Noord-Amerika domineert met een premieaandeel van 70%, gevolgd door Europa (19%) en APAC (8%). Dit illustreert niet alleen de verschillende niveaus van volwassenheid van de cybermarkt over de hele wereld, maar onderstreept ook het onaangeboorde groeipotentieel van de cybermarkt in veel economieën in Europa en APAC.”
Tobler wijst er ook op dat het MKB nog steeds achterloopt met de overstap naar cyber in vergelijking met grotere bedrijven. “Er zijn duidelijke verschillen in cyberverzekeringspenetratie tussen klantsegmenten. Terwijl volgens de schatting van Swiss Re ongeveer 80% van de grote bedrijven (met een jaaromzet van meer dan $ 10 miljard) een cyberverzekering heeft afgesloten, heeft slechts ongeveer 10% van het MKB (met een jaaromzet van minder dan $ 100 miljoen) dat gedaan. Als gevolg hiervan is de organische groei in de grootzakelijke sector grotendeels beperkt tot klanten die hogere limieten aanschaffen, terwijl het potentieel in de MKB-markt aanzienlijk blijft door klanten die nieuwe polissen aanschaffen”