GlobalData stelt groeiprognose wereldwijde MAT-verzekeringssector naar beneden bij vanwege hogere handelstarieven VS

De wereldwijde scheepvaart-, luchtvaart- en doorvoerverzekeringsbranche (MAT ), die vóór het opleggen van de wederzijdse handelstarieven door de VS naar verwachting zou groeien met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 6,9%, zal volgens data- en analysebedrijf GlobalData, in de periode 2025-29 naar verwachting groeien met een CAGR van 6,4% aan premie-inkomsten.

Op 02 april jl. kondigde de Amerikaanse president ‘wederzijdse’ importtarieven aan. Deze tarieven omvatten een basis van 10% plus aanvullende tarieven variërend van 10% tot 245%. Hogere tarieven worden meestal opgelegd voor specifieke producten, maar het algemene tarief van 10% voor alle landen zal een negatief effect hebben op de wereldeconomie. De landen die het meest afhankelijk zijn van export naar de VS zullen zwaar worden getroffen. Dit tarief is echter nog 90 dagen van kracht, behalve voor China.

Volgens de Insurance Database van GlobalData waren de VS in 2024 goed voor ongeveer 50% van de wereldwijde premies voor MAT-verzekeringen. Volgens de herziene prognose zullen hoge wederzijdse tarieven de Amerikaanse MAT-verzekeringspremies in 2025 met 1,4% verlagen, terwijl de premies van wereldwijde MAT-verzekeringen met 0,7% zullen worden beïnvloed. De VS is de grootste importeur ter wereld, met Mexico, China, Canada, Duitsland en Japan als de top 5 exporterende landen in 2023, goed voor 53% van de totale Amerikaanse import

Volgens de Insurance Database van GlobalData waren de VS in 2024 goed voor ongeveer 50% van de wereldwijde premies voor MAT-verzekeringen. Volgens de herziene prognose zullen hoge wederzijdse tarieven de Amerikaanse MAT-verzekeringspremies in 2025 met 1,4% verlagen, terwijl de premies van wereldwijde MAT-verzekeringen met 0,7% zullen worden beïnvloed. De VS is de grootste importeur ter wereld, met Mexico, China, Canada, Duitsland en Japan als de top 5 exporterende landen in 2023, goed voor 53% van de totale Amerikaanse import.GlobalData verwacht dat de CAGR van de premies voor MAT-verzekeringen in 2025-29 zal dalen met 0,5pp in Mexico, 0,6pp in China, 0,5pp in Canada, 0,5pp in Duitsland en 0,2pp in Japan.

 

Swarup Kumar Sahoo, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Het ‘Bevrijdingsdag’-tarief zal de wereldwijde MAT-verzekering verstoren, omdat de premiegroei in 2025 en de daaropvolgende jaren zal vertragen ten opzichte van de vorige prognose. Hoewel de wereldwijde MAT-sector in april-juni 2025 een tijdelijke stijging zal zien als gevolg van de 90-daagse pauze in het tarief, zal de groei vertragen zodra het tarief is ingevoerd. Dit zal ook gevolgen hebben voor de winstgevendheid van MAT-verzekeraars over de hele wereld.”De VS heeft een handelstarief van 20% (Duitsland en Italië) tot 245% (China) opgelegd aan de top 10 exporteurs, die 69% van de totale Amerikaanse import voor hun rekening nemen, volgens het Observatory of Economic Complexity (OEC). De zeevrachtactiviteiten van alle markten behalve Canada en Mexico zullen worden beïnvloed, terwijl voor Mexico en Canada, die goed zijn voor 29% van de totale Amerikaanse import, de luchtvracht- en doorvoerverzekering zullen worden verstoord.

 Sahoo voegt hieraan toe: “De daling van het groeipercentage van de MAT-premies zal te wijten zijn aan zowel een daling van de export als de waarde van de geëxporteerde goederen. Als de exporteur de kosten van het tarief op zich neemt, zullen de kosten van de goederen dalen en dit zal het verzekerde bedrag en het respectieve premiebedrag doen dalen. Aan de andere kant, als de importeur dit draagt, zal het worden doorberekend aan de consument, wat leidt tot een daling van de vraag.”

Om de hogere handelstarieven te compenseren, zijn importeurs begonnen met het consolideren van zendingen of het verhogen van de ordergrootte. Het risico op diefstal en schade is toegenomen door de concentratie van goederen met een hoge waarde op verschillende punten. Bovendien zal het opleggen van herziene tarieven in verschillende landen de douaneafhandeling ingewikkelder maken, wat zal leiden tot een stijging van de liggelden en kosten voor het aanhouden.

 Verzekeraars zullen naar verwachting extra kosten moeten maken om dergelijke polissen te hersverzekeren door rekening te houden met de complexiteit en de bijkomende risico’s die hiermee gepaard gaan. Daarnaast zal een toename van het aantal claims voor zeevracht, luchtvracht en doorvoer gevolgen hebben voor de winstgevendheid van verzekeraars. Vanaf 02 mei 2025 hebben de VS de vrijstelling van invoertarieven op goederen onder $800 uit China en Hong Kong afgeschaft. Als gevolg hiervan heeft DHL zijn hoogwaardige business-to-consumer zendingen naar de VS opgeschort. Ook verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben hun luchtvrachtdiensten voor hoogwaardige goederen opgeschort. Dit heeft directe gevolgen voor de luchtvrachtverzekeringsbranche.

 Sahoo concludeert: “De invoering van het hogere handelstarief zal de wereldwijde MAT-verzekering verstoren, de premiegroei beïnvloeden en de bijbehorende risico’s vergroten. Verzekeraars moeten waakzaam zijn omdat hogere claims de winstgevendheid zullen aantasten. Bovendien zullen MAT-verzekeraars in de VS hun wereldwijde marktaandeel verliezen, aangezien ze de helft van de wereldwijde MAT-activiteiten verzekeren.”