GlobalData: Insurtech-investeringen dalen met 79,6% in 2021, wat leidt tot banenverlies en moeilijke economische omstandigheden in 2022

Nu verschillende toonaangevende aanbieders van insurtech-startups failliet gaan of personeel schrappen, hebben de COVID-19-pandemie en de kosten van levensonderhoudcrisis een enorme impact op de wereldwijde insurtech-industrie, waarbij data- en analysebedrijf GlobalData vaststelt dat de investeringen in insurtech in 2022 aanzienlijk zijn gedaald.

Uit de Deals Database van GlobalData blijkt dat de waarde van wereldwijde investeringen in insurtech in 2021 met 79,6% is gedaald. Dit volgt op een consistente stroom van verhalen over insurtechs die het moeilijk hebben in 2022. Het meest recente is dat Lemonade het personeel van Metromile met 20% heeft teruggebracht na de afronding van de overname van de insurtech in augustus 2022. Dit gebeurde nadat Lemonade eerder had verklaard het personeelsbestand niet te zullen inkrimpen. Andere spraakmakende insurtechs die in 2022 vergelijkbare stappen hebben gezet, zijn Nova Benefits dat in juni 30% van zijn personeel schrapte en Zego dat in juli 17% van zijn personeel schrapte.

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, merkt op: “Deze trends zijn waarschijnlijk te wijten aan een combinatie van factoren. Zoals gezegd zijn de investeringen in de sector enigszins opgedroogd. Financieringsrondes zijn essentieel om insurtechs in de beginfase draaiende te houden voordat ze winstgevend worden, dus verminderde investeringen vormen een belangrijke belemmering.”

Eind juli 2022 was er 1,0 miljard dollar geïnvesteerd, wat neerkomt op 49,5% van het totale jaarlijkse cijfer voor 2021, wat suggereert dat groei in 2022 onwaarschijnlijk is. Het is ook waarschijnlijk dat consumenten zich in moeilijke economische tijden – zoals een pandemie en nu de crisis rond de kosten van levensonderhoud – wenden tot vertrouwde en gevestigde merken, omdat ze er meer vertrouwen in hebben dat die overleven en claims uitbetalen. Het is ook waar dat veel insurtechs zich richten op het verzekeren van gadgets of andere bezittingen, die door consumenten niet als een essentiële aankoop worden beschouwd. Het is dan ook een lijn die waarschijnlijk altijd geraakt zal worden als het besteedbaar inkomen daalt en consumenten hun uitgaven proberen te beperken.

Carey-Evans voegt daaraan toe: “Insurtechs zullen zich moeten richten op het bieden van waarde aan consumenten, want dat is waar ze in de nabije toekomst naar op zoek zullen zijn. Dit kan worden bereikt door sterk in te zetten op kunstmatige intelligentie om de verwerkingskosten te verlagen, of door innovatieve producten aan te bieden zoals pay-as-you-drive en on-demand polissen. Met die laatste zouden consumenten zelf kunnen bepalen hoeveel ze betalen of alleen dekking krijgen wanneer dat strikt noodzakelijk is.”