Meer dan twee vijfde van de professionals in de verzekeringssector vindt het van cruciaal belang dat verzekeraars ‘groene’ of milieuvriendelijke verzekeringsproducten aanbieden, aangezien de vraag van consumenten naar ethische en duurzame producten blijft stijgen. Met het groeiende bewustzijn van klimaatverandering en zorgen op het gebied van milieu, maatschappij en governance (ESG), kunnen verzekeraars die zich aan deze waarden houden de loyaliteit van hun klanten vergroten, risico’s effectiever beheren en hun concurrentiepositie op de markt op lange termijn versterken, zo blijkt uit onderzoek van data- en analysebedrijf GlobalData.
Volgens een enquête op de websites van Verdict Media geeft 41,9% van de bedrijfsleiders aan dat het zeer belangrijk is om groene verzekeringsproducten of -diensten aan te bieden, terwijl nog eens 16,2% dit als redelijk belangrijk beschouwt. Daarentegen vindt 30,5% van de insiders het aanbieden van groene producten niet essentieel, wat betekent dat ze het risico lopen achterop te raken bij de ontwikkeling van nieuwe producten.De resterende 11,4 % vindt dit noch belangrijk noch onbelangrijk
Beatriz Benito, Lead Insurance Analyst bij GlobalData, zegt hierover: “De uitdagingen als gevolg van klimaatverandering hebben geleid tot de opkomst van groene of duurzame verzekeringen, met producten en praktijken die ESG-factoren integreren in de waardeketen. Ook is het bewustzijn van consumenten over milieukwesties toegenomen, waardoor velen nu verwachten dat er milieuvriendelijke opties worden aangeboden, ook op het gebied van verzekeringen.”
De bevindingen van GlobalData’s 2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey onderstrepen dit: 51,3% van de respondenten vindt dat verzekeringsmaatschappijen een rol moeten spelen in de aanpak van klimaatverandering, tegenover 28,1% die dat niet vindt en nog eens 20,6% die twijfelt. Uit het onderzoek blijkt ook dat 59,1% van de consumenten bereid zou zijn meer te betalen voor een verzekering als ze wisten dat de maatschappij zich sterk inzet voor ethiek, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, tegenover 34,1% die dat niet zou doen. 29,6% van de consumenten zou bereid zijn tot 5% meer te betalen voor een dergelijke verzekering.
Benito vervolgt: ” Naast de groeiende vraag van consumenten zijn er nog andere redenen waarom verzekeraars groene producten zouden moeten aanbieden, bijvoorbeeld om risico’s te beperken. Door de klimaatverandering komen we vaker te maken met extreme weersomstandigheden en natuurrampen zoals bosbranden, overstromingen en tsunami’s, wat leidt tot hogere schadeclaims. Verzekeraars kunnen groene producten aanbieden om klimaatgerelateerde risico’s te beperken.” Verzekeraars kunnen bijvoorbeeld kortingen aanbieden voor energiezuinige huizen en auto’s en voor duurzame bouwmaterialen om de gevolgen van klimaatverandering te beperken.
Benito concludeert: “Overheden en regelgevende instanties voeren steeds vaker regelgeving in die bedrijven, waaronder verzekeraars, verplicht om ESG-praktijken toe te passen en informatie openbaar te maken. Uiteindelijk zullen verzekeraars die kunnen aantonen dat ze zich inzetten voor het milieu, hun merkreputatie versterken en het vertrouwen van consumenten vergroten, waardoor ze zich kunnen positioneren als vooruitstrevende en verantwoordelijke organisaties en mogelijk ook meer kunnen vragen voor hun producten.”