De meerderheid van de Amerikaanse consumenten vindt het belangrijk dat hun verzekeraar zich bezighoudt met milieuvriendelijke praktijken, zo blijkt uit de 2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey van GlobalData.
Het data- en risicoanalysebedrijf geeft aan dat een groeiend aantal Amerikaanse consumenten prioriteit geeft aan milieuvriendelijke en duurzame praktijken bij het kiezen van hun verzekeraars, wat de noodzaak van duurzaamheid in de sector benadrukt. “Ondanks mogelijke verschuivingen in het federale beleid onder president Donald Trump, die tegen ESG-mandaten is, moeten verzekeraars zich aanpassen aan de vraag van consumenten naar milieuvriendelijke en meer duurzame initiatieven om concurrerend te blijven, het vertrouwen van klanten te vergroten en merkloyaliteit op de lange termijn op te bouwen”, aldus GlobalData.
Uit het onderzoek blijkt dat 38,4% van de Amerikaanse consumenten het zeer belangrijk vindt dat hun verzekeraar zich bezighoudt met milieuvriendelijke praktijken, en nog eens 22,1% vindt dit zeer belangrijk. Daarentegen vindt slechts 17,1% van de respondenten dergelijke praktijken onbelangrijk en 22,5% enigszins belangrijk.
GlobalData merkte op dat Trump eerder ESG-principes heeft bekritiseerd door ze te beschrijven als een belemmering voor economische groei en innovatie, en dat zijn regering zich naar verwachting zal richten op deregulering, met de nadruk op traditionele energiesectoren zoals olie en gas, terwijl het federale toezicht wordt verminderd.
GlobalData merkt op dat Trump eerder ESG-principes heeft bekritiseerd, door ze te beschrijven als een belemmering voor economische groei en innovatie, en zijn regering zal zich naar verwachting richten op deregulering, met de nadruk op traditionele energiesectoren zoals olie en gas, terwijl het federale toezicht op de milieu- en sociale praktijken van bedrijven wordt verminderd.
Charlie Hutcherson, verzekeringsanalist bij GlobalData, : “Het verwaarlozen van ESG kan consumenten van zich vervreemden die steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Hoewel de druk van de overheid om prioriteit te geven aan ESG kan afnemen onder de regering-Trump, blijft de vraag van de consument sterk. Verzekeraars die zich inzetten voor duurzame praktijken zullen niet alleen vertrouwen kweken, maar zich ook onderscheiden in een concurrerende markt. Als ze zich niet aan deze verwachtingen aanpassen, bestaat het risico dat de klantloyaliteit en merkreputatie op de lange termijn worden aangetast.”
Wereldwijde trends op het gebied van renewable energie en duurzaamheid blijven de verzekeringssector wereldwijd beïnvloeden, waarbij veel verzekeraars zich distantiëren van koolstofintensieve industrieën, aldus GlobalData. Het voegt hieraan toe dat van Amerikaanse verzekeraars wordt verwacht dat zij zich bij deze beweging aansluiten door net zero-strategieën te hanteren, hun betrokkenheid bij koolstofintensieve sectoren te verminderen en te investeren in duurzame economische initiatieven.
“With nearly 61% of the surveyed consumers rating ESG practices as at least ‘very important’, insurers have a clear incentive to prioritise sustainability. By doing so, they can enhance their brand image, attract environmentally conscious customers, and build long-term resilience, regardless of the broader political landscape,” said GlobalData
“Nu bijna 61% van de ondervraagde consumenten ESG-praktijken als minstens ‘zeer belangrijk’ beoordeelt, hebben verzekeraars een duidelijke prikkel om prioriteit te geven aan duurzaamheid. Door dit te doen kunnen ze hun merkimago verbeteren, milieubewuste klanten aantrekken en veerkracht op lange termijn opbouwen, ongeacht het bredere politieke landschap”, aldus GlobalData.
Hutcherson voegt daaraan toe: “ESG gaat niet langer alleen over het voldoen aan wettelijke vereisten; het gaat over het weerspiegelen van de waarden van de moderne consument. Verzekeraars die actief hun betrokkenheid bij milieuverantwoordelijkheid tonen, zullen beter gepositioneerd zijn om loyaliteit te waarborgen en veerkrachtig te blijven in het licht van de veranderende marktverwachtingen.”
.