GlobalData: Cyberrisico is de grootste mondiale uitdaging voor de verzekeringssector

Cyberrisico’s worden nu beschouwd als de belangrijkste bedreiging voor de verzekeringssector en overtreffen natuurrampen en politieke risico’s, zo komt naar voren uit een marktinventarisatie van data- en analysebedrijf   GlobalData onder insiders uit de verzekeringsindustrie.. Nu het aantal cyberaanvallen na COVID-19 toeneemt, worden verzekeraars geconfronteerd met toenemende druk om het proactieve riskmanagement te verbeteren en bedrijven te overtuigen van de cruciale behoefte aan robuuste cyberbeschermingsstrategieën.

GlobalData hield een enquête op de verzekeringswebsites van Verdict Media en ontdekte dat meer dan een derde van de respondenten verwacht dat cyberrisico’s de komende drie jaar de grootste bedreiging zullen vormen. Nu bedrijven over de hele wereld steeds meer persoonlijke gegevens bewaren, zijn de meeste bedrijven kwetsbaar voor aanvallen.Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, zegt: “De gevolgen voor bedrijven kunnen bijzonder ernstig zijn. Binnen de EU heeft de AVG (aangenomen in 2016) geresulteerd in hoge boetes voor bedrijven die het slachtoffer zijn geworden van cyberaanvallen. Bovendien is de reputatieschade bovendien extreem kostbaar, omdat klanten geen gebruik zullen maken van bedrijven die ze niet vertrouwen.”

Deze factoren leggen grote nadruk op preventie. Verzekeraars moeten verder gaan dan het traditionele beleid en zich richten op proactief riskmanagement, inclusief monitoring en training, om bedrijven tegen de dreiging te beschermen.Hoewel macro-economische kwesties en kwesties in de toeleveringsketen momenteel zeer actueel zijn en van invloed zijn op de prijzen, denken deskundigen dat deze kwesties zullen verdwijnen. Carey-Evans concludeert: “Cyber ​​vormt een enorme bedreiging, maar ook een kans voor verzekeraars. Het is een zeer moeilijke lijn om een ​​prijs te bepalen en betaalbaar te maken, wat de uitdaging voor verzekeraars vergroot en veel bedrijven ervan weerhoudt om deze lijn aan te schaffen. Verzekeraars zullen bedrijven ervan moeten overtuigen dat ze hen kunnen beschermen tegen het steeds toenemende niveau van cyberdreigingen en daarom een ​​essentieel onderdeel van hun dagelijkse activiteiten kunnen worden.”