Een groeiend aantal Amerikaanse consumenten geeft prioriteit aan milieupraktijken bij het kiezen van hun verzekeraars, wat de noodzaak van duurzaamheid in de sector benadrukt. Ondanks mogelijke verschuivingen in het federale beleid onder president Donald Trump, die zich verzet tegen mandaten op het gebied van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG), moeten verzekeraars zich aanpassen aan de vraag van consumenten naar milieuvriendelijke initiatieven om concurrerend te blijven, het vertrouwen van klanten te vergroten en merkloyaliteit op de lange termijn op te bouwen, zegt data- en analysebedrijf GlobalData.
Uit de 2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey van GlobalData blijkt dat 38,4% van de Amerikaanse consumenten het zeer belangrijk vindt dat hun verzekeraar milieuvriendelijke praktijken toepast, en nog eens 22,1% vindt dit zeer belangrijk. Daarentegen vond slechts 17,1% van de respondenten dergelijke praktijken onbelangrijk.Trump heeft eerder kritiek geuit op ESG-principes en ze omschreven als een belemmering voor economische groei en innovatie. Zijn regering zal zich naar verwachting richten op deregulering, met de nadruk op traditionele energiesectoren zoals olie en gas, terwijl het federale toezicht op de milieu- en sociale praktijken van bedrijven wordt verminderd.
Charlie Hutcherson, Associate Insurance Analyst bij GlobalData, geeft het volgende commentaar: “Het verwaarlozen van ESG kan consumenten van zich vervreemden, die steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid. Hoewel de druk van de overheid om prioriteit te geven aan ESG kan afnemen onder de regering-Trump, blijft de vraag van consumenten sterk. Verzekeraars die zich inzetten voor duurzame praktijken zullen niet alleen vertrouwen kweken, maar zich ook onderscheiden in een concurrerende markt. Als ze zich niet aan deze verwachtingen aanpassen, bestaat het risico dat de klantloyaliteit en merkreputatie op de lange termijn worden aangetast.”
Wereldwijde trends in hernieuwbare energie en duurzaamheid blijven de verzekeringssector wereldwijd bepalen, waarbij veel verzekeraars zich distantiëren van koolstofintensieve industrieën. Als gevolg hiervan wordt van Amerikaanse verzekeraars verwacht dat ze zich bij deze beweging aansluiten door net zero-strategieën te hanteren, hun betrokkenheid bij koolstofintensieve sectoren te verminderen en te investeren in duurzame economische initiatieven.
Met bijna 61% van de ondervraagde consumenten die ESG-praktijken op zijn minst ‘zeer belangrijk’ vinden, hebben verzekeraars een duidelijke stimulans om prioriteit te geven aan duurzaamheid. Door dit te doen kunnen ze hun merkimago verbeteren, milieubewuste klanten aantrekken en veerkracht op lange termijn opbouwen, ongeacht het bredere politieke landschap.Hutcherson concludeert: “ESG gaat niet langer alleen over het voldoen aan wettelijke vereisten; het gaat over het weerspiegelen van de waarden van de moderne consument. Verzekeraars die actief hun betrokkenheid bij milieuverantwoordelijkheid tonen, zullen beter gepositioneerd zijn om loyaliteit te waarborgen en veerkrachtig te blijven in het licht van de veranderende marktverwachtingen.”