Huiseigenaren in de VS worstelen met stijgende verzekeringspremies, nu de hoogste van alle onderzochte landen, omdat de stijgende verbouwingskosten de financiële druk verhogen. De recente heffingen op geïmporteerde bouwmaterialen – vooral uit China – dreigen de kosten verder op te drijven, waardoor verzekeraars hun prijsstrategieën moeten heroverwegen. Nu de betaalbaarheid en toereikendheid van de dekking in gevaar zijn, staat de sector voor een kritiek moment dat vraagt om innovatie en veerkracht bij het navigeren door regelgevende en economische tegenwind, zegt data- en analysebedrijf GlobalData.
GlobalData’s ‘2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey’ benadrukt de bestaande last voor Amerikaanse consumenten: 55,8% betaalt meer dan $1.000 per jaar voor een opstalverzekering, vergeleken met slechts 14,6% van de Britse consumenten die meer dan £750 (ongeveer $986) betalen. Nu de premies in de VS al hoger zijn dan in andere onderzochte landen, zal de door de handelstarieven veroorzaakte stijging van de bouwkosten deze kloof waarschijnlijk nog vergroten.
De recente handelstarieven die president Trump heeft ingevoerd, hebben wereldwijd een schokgolf teweeggebracht: alle landen ontvangen een basistarief van 10% op importen, waarbij China wordt getroffen door een tarief van 34% bovenop de 20% die in maart 2025 werd aangekondigd, wat het nieuwe totaal op 54% brengt. Mexico en Canada zijn vrijgesteld van deze tariefronde, maar worden nog steeds geconfronteerd met een tarief van 25% op niet-Amerikaanse MCA-goederen, waaronder staal en aluminium, waardoor de kosten voor herbouw duurder worden en de verzekeringspremies stijgen.
Ondertussen zullen de handelstarieven op China een grote impact hebben omdat het een bron is van verschillende grondstoffen en onderdelen. De VS is sterk afhankelijk van Canada, Mexico en China voor belangrijke bouwmaterialen zoals timmerhout en staal
Sahil Haider, Associate Insurance Analyst bij GlobalData, zegt hierover: “Toenemende reparatiekosten zullen verzekeraars dwingen om hun premiestrategieën te herzien, waardoor veel consumenten te maken zullen krijgen met extra premiestijgingen. Om consumenten in deze onzekere tijden te ondersteunen, kunnen verzekeraars polissen aanbieden die zich aanpassen aan de prijs van materialen om ervoor te zorgen dat polishouders een passende dekking hebben.”
Het rimpeleffect van hogere tarieven zal voelbaar zijn in het hele ecosysteem van woningverzekeringen. Huiseigenaren, verzekeraars en projectontwikkelaars zullen zich allemaal moeten aanpassen aan de stijgende kosten. Haider concludeert: “Voor verzekeraars zal het behoud van klantentrouw in een concurrerend landschap de ontwikkeling van innovatieve prijsstrategieën en kosteneffectieve oplossingen vereisen om de financiële lasten als gevolg van deze beleidsaanpassingen te verlichten.”