GlobalData: AI, ESG en cyber zijn de belangrijkste verzekeringsthema’s in 2025

 

De verzekeringssector zal in 2025 worden bepaald door de transformerende impact van kunstmatige intelligentie (AI), milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG) en cyberriskmanagement. Omdat consumenten steeds meer AI-gedreven oplossingen omarmen en steeds meer interesse tonen in persoonlijke cyberdekking, staan verzekeraars voor zowel uitdagingen als belangrijke kansen om te innoveren, aanbiedingen te personaliseren en opkomende technologieën zoals elektrische voertuigen (EV’s) en Internet of Things (IoT) te integreren, zegt GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf.

Uit de 2024 Emerging Trends Insurance Consumer Survey van GlobalData blijkt dat consumenten wereldwijd openstaan voor het uitproberen van AI-tools op alle gebieden van de waardeketen, aandacht hebben voor duurzaamheid en geïnteresseerd zijn in persoonlijke cyberverzekeringen. “Ons onderzoek laat een over het algemeen positieve houding zien ten opzichte van het gebruik van AI-tools om premies vast te stellen, waarbij 43% van de gebruikers wereldwijd zich redelijk of zeer comfortabel voelt bij het gebruik van dergelijke tools. Er is enige variatie van regio tot regio – Chinese consumenten staan bijvoorbeeld duidelijk het meest open voor deze technologie, terwijl Australiërs er het minst voor openstaan – maar verzekeraars zouden er in elke regio gebruik van moeten maken.|

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Genoeg consumenten zijn al vertrouwd met AI-tools die een effectief (en 24/7) communicatiekanaal kunnen vormen, waardoor de druk op telefoonlijnen en e-mailaccounts afneemt.ESG is al een centraal onderdeel van de strategieën van verzekeraars, maar de verwachting is dat dit de komende tien jaar zal blijven groeien en meer verankerd zal raken in de polissen. Op dit moment hebben verzekeraars relatief langetermijndoelen en individuele initiatieven rond ESG en duurzaamheid, maar heel weinig mainstreamproducten en -polissen hebben een ESG-focus. De wereldwijde vraag van de consument zal centraal staan in de strijd van de verzekeringssector tegen klimaatverandering. We ontdekten dat meer dan de helft (51,3%) van de consumenten wereldwijd gelooft dat verzekeraars een rol te spelen hebben in dit aspect, terwijl nog eens 20,6% het niet zeker weet.”

Een van de grootste thema’s

Volgens het onderzoek is cyberverzekering in het algemeen ongetwijfeld een van de grootste thema’s in verzekeringen, maar persoonlijke cyber is veel minder prominent aanwezig dan commerciële cyber. Toch lijkt hier een kans te liggen voor verzekeraars. Uit het onderzoek blijkt dat 26,4% van de consumenten geïnteresseerd is in het afsluiten van een persoonlijke cyberverzekering. Deze interesse is met name uitgesproken onder 18- tot 24-jarigen, waar 36,7% de aanschaf van een persoonlijke cyberpolis zou overwegen. Dit onderstreept het aanzienlijke groeipotentieel in deze markt, op voorwaarde dat verzekeraars de juiste balans kunnen vinden tussen concurrerende prijzen en het beheren van de inherente risico’s.

Uit onderzoek blijkt dat 31,6% van de bezitters van voertuigen met verbrandingsmotor van plan is om binnen twee jaar over te stappen op EV’s en 67,7% binnen het volgende decennium. Deze verschuiving, gekoppeld aan het feit dat 54,5% van de consumenten bereid is om rechtstreeks bij fabrikanten verzekeringen af te sluiten, biedt zowel uitdagingen als kansen voor verzekeraars.

IoT stelt verzekeraars in staat om persoonlijke gegevens te verzamelen via aangesloten apparaten, met opmerkelijke toepassingen in auto- en ziektekostenverzekeringen. Uit het onderzoek bleek dat 37,8% van de consumenten wereldwijd een of andere vorm van activity tracker heeft om hun gezondheid dagelijks te monitoren. Dit betekent een enorme kans voor verzekeraars om met deze consumenten in contact te komen en op maat gemaakte beloningsprogramma’s aan te bieden.

Carey-Evans concludeert: “De verschuiving naar EV’s vraagt om innovatie in acceptatie en risicobeoordeling, terwijl IoT een kans biedt om personalisatie te verbeteren door middel van datagestuurde inzichten. Door deze trends te omarmen, kunnen verzekeraars hun aanbod op maat maken, de betrokkenheid van klanten vergroten en concurrerend blijven in een snel evoluerende markt.”