‘’De zakenreis heeft blijvend een ander karakter; deze zal bewuster en beter voorbereid worden ondernomen. Bedrijven hebben door corona de kracht van digitaal ontdekt en steeds vaker rijmt de vliegreis niet meer met de duurzaamheidsagenda.” Dat zegt Gerard Wallis de Vries, Underwriter Accident & Health bij Zurich Benelux in een interview in het Risk & Business Magazine
De risico’s van de zakelijke reizigers zijn de afgelopen jaren volgens hem onmiskenbaar veranderd. “Politieke opstanden, terrorisme, virusuitbraken en extreem weer dragen allen bij aan een grilliger zakenreisklimaat. Een goed voorbeeld zijn de recente demonstraties en betogingen tegen de coronamaatregelen wereldwijd en de economische gevolgen van deze pandemie die vooral in armere landen worden gevoeld”, aldus Wallis de Vries, volgens wie Covid-19 standaard deel uit gaat maken van de reisvoorbereiding zoals dat nu ook is gebeurd met andere ziektes zoals gele koorts en malaria.’’
Daarbij komt volgens hem bij dat de coronatijd heeft bewezen dat Teams en Zoom een bruikbaar alternatief zijn voor fysiek klantcontact. Het aantal zakelijke reizen daalde met 80% als gevolg van de coronacrisis en het is dan ook maar de vraag hoeveel daarvan terugkomt. Nut en noodzaak zullen doorslaggevend zijn voor de vraag of de zakenreis redelijkerwijs ondernomen dient te worden en daarbij speelt ook duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. “Dit vergt van bedrijven een grondige herziening van reisbeleid en steeds meer nadenken over reisveiligheid. Niet alleen het intermediair, maar ook wij, zien steeds meer vragen vanuit klanten die zich afvragen hoe ze met die nieuwe risico’s moeten omgaan.”
In het interview gaat Wallis de Vries uitgebreid in op Zurich’s nieuwe Zakenreisverzekering, waarvan de dekking is uitgebreid voor medewerkers die met toestemming van hun werkgever-verzekeringnemer werkzaamheden in het buitenland vanuit een tweede verblijfplaats uit te voeren. Daarnaast biedt Zurich het Travel Risk Solutions-netwerk aan waarin crisismanagers, medische diensten, reisadviseurs en traumadiensten 24/7 voor de zakelijke reiziger klaar staan. Hij wijst tot slot op de groeiende adviesbehoefte bij bedrijven. “Daarmee kan het intermediair zijn meerwaarde k bewijzen. Dat dit ook commerciële kansen biedt, zal duidelijk zijn.’’
Klik hier voor het volledige artikel: https://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2021/11/RB-4_2021.pdf