De corona-crisis lijkt geen grote stimulans te zijn voor het intermediair om klanten meer digitaal te gaan bedienen. De kantoren die al online advisering aanboden blijven dat doen, maar veel kantoren kiezen er na de corona-crisis toch voor om overwegend fysiek advies te geven. Ook thuiswerken neemt door de corona-crisis niet veel meer toe bij het intermediair. Dat zijn enkele eerste conclusies uit het onderzoek naar de digitaliseringsgraad van het intermediair, dat in juli is uitgevoerd door Adviesbureau Fred de Jong in samenwerking met RISK Verzekeringen en het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners.
Online advies
Online adviesgesprekken via de webcam wordt door meer dan de helft van het intermediair toegepast: bij 44% gebeurt dat op beperkte schaal, 10,9% geeft aan dat overwegend te doen en 0,05% bij alle gesprekken. Daarnaast antwoordt 9,8% dat men dit de komende tijd van plan is. Waar advies op afstand voor de corona-crisis nog relatief beperkt werd aangeboden, is dat nu veel meer gemeengoed geworden. Het intermediair maakt gebruik van verschillende platforms om de online adviesgesprekken te voeren. Zoom en Microsoft Teams zijn daarbij het populairst. Ruim een derde van het intermediair (34,89%) voert geen online adviesgesprekken met klanten.
“Ook na de corona-crisis blijft het intermediair online adviesgesprekken voeren. Maar dat zal bij de meeste kantoren niet het merendeel van de adviesgesprekken zijn. Het intermediair ziet online adviesgesprekken overwegend als aanvulling op de fysieke gesprekken met klanten en maar in beperkte mate als vervanging”, aldus de onderzoekers. Ruim twee van de vijf intermediairs (41,30%) geven aan grotendeels fysieke adviesgesprekken te gaan houden en bijna de helft (48,40%) antwoordt dat een beperkt deel van de gesprekken online zal plaatsvinden en de rest fysiek. De rest van het intermediair gaat geheel (1,10%) of hoofdzakelijk (9,2%) over op online adviesgesprekken. ziet online adviesgesprekken overwegend als aanvulling op de fysieke gesprekken met klanten en maar in beperkte mate als vervanging.
Thuiswerken
Een ander gevolg van de corona-crisis is dat er meer aan thuiswerken is gedaan. De overheid heeft opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken om verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Bij ongeveer 60% van het intermediair werd er voor de corona-crisis al thuis gewerkt door medewerkers: bij 13,60% was dat grotendeels, bij 17,90% regelmatig en bij 27,70% beperkt. Bij twee van de vijf intermediairbedrijven (40,80%) werd uitsluitend op of vanuit kantoor gewerkt.
“Opmerkelijk is dat het intermediair aangeeft dat na de corona-crisis er niet per definitie meer gaat worden thuisgewerkt dan voor de crisis. Daarbij geeft een klein deel van het intermediair aan dat er wel meer thuisgewerkt gaat worden, maar gaat er ook een deel toch weer over op zo veel mogelijk werken op kantoor”, aldus de onderzoekers. De corona-crisis lijkt bij het intermediair niet tot een grote verschuiving naar thuiswerken te leiden. Er werd al (deels) thuisgewerkt door de meeste kantoren, maar dat gaat niet sterk toenemen. Aangezien de meeste kantoren relatief klein zijn qua omvang, is het meestal geen probleem om binnen het kantoor te voldoen aan de 1,5 meter maatregel.
In september wordt het volledige rapport gepubliceerd over de digitaliseringsgraad van het intermediair. Naast een online enquête onder intermediairs (ingevuld door 184 kantoren), zijn alle websites van het intermediair geanalyseerd op digitale dienstverlening.