Gallagher: In 2023 aanzienlijke veranderingen mogelijk in herverzekeringsprogramma’s voor oorlogsrisico’s

De aanhoudende oorlog in Oekraïne en de aanzienlijke verliezen die dat heeft veroorzaakt voor de herverzekeringsmarkt, hebben veel brancheorganisaties ertoe aangezet om veranderingen aan te brengen in oorlogsherverzekeringsprogramma’s. Daarom voorspellen sommige experts voor 2023 ‘ seismische veranderingen’  in de herverzekeringsmarkt voor oorlogsrisico’s, volgens het recente maritieme marktrapport van Gallager. 

De verzekeringsmakelaar heeft echter goede hoop dat, gezien de historisch sterke prestaties van de maritieme oorlogsportefeuille, dit scenario zich niet op zo’n substantiële manier zal voordoen en dat de omgeving zo gunstig mogelijk blijft voor eigenaars en bevrachters. 

De Oekraïense havens zijn sinds de dag na de Russische invasie gesloten voor het in- en uitvaren van schepen. Hierdoor zaten ongeveer honderd schepen vast in havens en op rivieren.De volledige waarde van de ingesloten schepen is onduidelijk, maar het zou kunnen gaan om 800 miljoen tot 1 miljard dollar. Volgens Gallagher zijn veel van deze schepen er sinds de eerste opening van de graandoorvoercorridor in juli in geslaagd uit te varen, waardoor het totale schadebedrag  voor de markt is afgenomen. Toch zitten er nog verschillende schepen vast in gesloten havens, waarvan sommige al totale verliezen hebben veroorzaakt onder hun oorlogsdekking, aldus de analisten. 

 . 

Gallagher voegde daaraan toe: “De  premies voor schepen die havens in de Zwarte Zee in Oekraïne of Rusland aandoen, zijn extreem hoog en het aandoen van havens in Rusland is onderworpen aan de voortdurend veranderende sanctieregelingen van de grote westerse mogendheden. “Bovendien is er nog steeds onzekerheid over de werking van de graancorridor, waar Rusland de steun al eens tijdelijk heeft opgeschort. Naast het voor de hand liggende risico van fysieke schade aan schepen, zijn verzekeraars het meest bezorgd over het risico van aanhouding.” 

De onvoorspelbaarheid van Rusland is een constante dreiging van aanhoudingen of inbeslagnames van schepen, evenals het sluiten van de graancorridor waardoor schepen in Oekraïne niet kunnen vertrekken.Dit kan verzekeraars een aanzienlijke totale blootstelling opleveren als een groot aantal schepen tegelijkertijd wordt geblokkeerd of vastgehouden, benadrukte Gallagher. 

Analisten zeiden: “Er is bezorgdheid over de beschikbaarheid van herverzekering voor de handel tussen Rusland en Oekraïne na verdragsvernieuwingen op 1/1. Als zodanig is er grote onzekerheid over de toekomstige kosten die schepen die daar willen aanleggen waarschijnlijk zullen maken.” Daarnaast wees Gallagher ook op de opheffing van de HRA (High Risk Area) in de Indische Oceaan, een besluit dat de sector heeft genomen na een decennium van doeltreffende, dreigende antipiraterij-operaties. “Het valt nog te bezien of het Joint War Committee het gebied verwijdert van hun eigen lijst van uitgesloten gebieden voor oorlogsrisicoverzekeringen, maar in het verleden hebben zij dit voorbeeld meestal gevolgd.”