Groen beleggen is in. De emissies van groene obligaties zijn bijna niet meer bij te benen. En de nieuwe generatie jongeren – de millennials, de generatie Z – eist het. Zij beleggen zelf, met name in innovatieve en duurzame bedrijven die onze manier van leven veranderen. Fred Treur, Financieel Directeur vermogensbeheer bij Univé en spreker tijdens het Jaarevent, herkent deze trend als geen ander en handelt ernaar.
“Het is een
ontwikkeling die wij toejuichen. Wij volgen het op de voet, zodat we er tijdig
op kunnen inspringen. Dat duurzaam beleggen nu ook voor klanten steeds
belangrijker wordt, is een mooie stimulans.”
Los van de eigen motivatie van verzekeraars om vanuit riskmanagement (de schade
door klimaatverandering wordt steeds groter), (EU)-regelgeving, maar vooral de
ambitie bij te dragen aan een groene planeet, is de klant volgens Treur steeds
meer de drijvende kracht achter de verduurzaming van beleggingen. En dat vraagt
om transparantie. Het is juist die transparantie die nog te wensen overlaat
volgens een recent rapport van de AFM. “Wij zijn graag transparant over onze
beleggingen en vinden het daarom belangrijk om bijvoorbeeld mee te doen aan de
VBDO benchmark. Hierdoor is het voor klanten makkelijker om bij
vergelijkingssites duurzaamheid in hun afweging te betrekken.”
Integraal onderdeel
Toch worstelen
verzekeraars met de vraag hoe ze duurzaamheid integraal onderdeel kunnen laten
zijn van de strategie. Tijdens het webinar Duurzaamheid in het hart van
beleid: hoe doe je dat? op 7 oktober laat Treur zien hoe Univé
dit aanpakt.
Zo zijn de ambities op het gebied van duurzaam beleggen opgenomen in het
ESG-beleid en wordt er gerapporteerd over de resultaten in het jaarverslag. De
grootste uitdagingen zijn volgens Treur om met beperkte middelen toch zoveel
mogelijk impact te maken. “Wij beleggen in categorieën via breed gespreide
beleggingsfondsen. Dit doen we in een klein team en met hulp van een externe
vermogensbeheerder. Daarbij zijn we dus afhankelijk van de duurzame
beleggingsmogelijkheden die op dit moment beschikbaar zijn in de markt. Zo
zoeken wij bijvoorbeeld naar passende invullingen waarmee we ambities op het
gebied van CO2-reductie inhoud kunnen geven. Daarnaast is ook de
beschikbaarheid van (objectieve) data over de ESG-aspecten van onze beleggingen
een aandachtspunt.”
Nieuwsgierig geworden naar het verdere verhaal van Treur en welke stappen je kunt zetten tot een echt duurzaam verzekeringsbedrijf? Meld je dan nu aan!
Bron Verbond van Verzekeraars