Meer dan 10.000 financiële advertenties en andere promoties werden in 2023 ingetrokken of gewijzigd na tussenkomst van de Financial Conduct Authority (FCA), een stijging van 17% op jaarbasis. De FCA, de Britse toezichthouder voor de financiële sector. publiceerde ook 2.285 waarschuwingen om te helpen voorkomen dat consumenten hun geld verliezen aan oplichting, tegenover 1800 in 2022.
Na nieuwe bevoegdheden te hebben gekregen van de regering, heeft de toezichthouder zich gericht op illegale promoties van cryptoactiva aan Britse consumenten, waarbij 450 consumentenwaarschuwingen werden uitgegeven tussen 8 oktober 2023 en 31 december 2023. De toezichthouder heeft zijn bezorgdheid geuit over de opkomst van influencers die financiële producten promoten, waaronder kredieten en beleggingen op sociale media, die zich vaak richten op jongere leeftijdsgroepen.
Lucy Castledine, directeur Consumentenbeleggingen bij de FCA: “Mensen hebben duidelijke, eerlijke en accurate informatie nodig om hun financiële beslissingen op te baseren. We zullen blijven ingrijpen en actie ondernemen wanneer we vaststellen dat bedrijven niet aan onze minimumnormen voldoen.”
Vanaf 7 februari 2024 hebben bedrijven met een vergunning toestemming nodig van de FCA als ze promoties voor niet-gereguleerde personen willen goedkeuren. Dit zorgt ervoor dat bedrijven die financiële promoties goedkeuren over de vereiste competentie en expertise beschikken voor de promoties die worden aangeboden.
Dit wordt ondersteund door de Consumentenplicht die in juli 2023 van kracht werd. De Consumentenplicht verplicht bedrijven om aan te tonen dat ze consumenten van informatie voorzien die hen helpt om effectieve en geïnformeerde beslissingen te nemen over financiële producten en diensten.
Enkele overige relevante gegevens:
- 10.008 financiële aanbiedingen ingetrokken of gewijzigd in 2023 – een stijging van 16,6% ten opzichte van 2022;
- In 2023 heeft de FCA nieuwe regels geïntroduceerd voor bedrijven die risicovolle beleggingen promoten, en in juli 2023 is de Consumentenplicht in werking getreden, die strengere normen voor consumentenbescherming vaststelt voor alle financiële diensten;
- De toezichthouder blijft zijn ScamSmart-campagne gebruiken om mensen te informeren over hoe ze beleggings- en pensioenzwendel kunnen vermijden.
- In 2023 heeft de FCA ongeoorloofde activiteiten met betrekking tot schuldoplossingen vastgesteld en contact opgenomen met 43 ongeoorloofde bedrijven en 30 waarschuwingen afgegeven, waaronder het verzoek om waar nodig de website en/of sociale media-accounts op te schorten. Waar nodig heeft de FCA ook andere toezichthouders ingeschakeld.