FCA zet stappen om het vertrouwen van klokkenluiders te vergroten

De Financial Conduct Authority (FCA) zet vandaag (4 mei) maatregelen uiteen om het vertrouwen van klokkenluiders te vergroten. Dit volgt op een kwalitatief onderzoek onder klokkenluiders die informatie aan de FCA hebben verstrekt om inzicht te krijgen in hun ervaringen en gebieden aan te wijzen die voor verbetering vatbaar zijn.

Daarbij denkt de toezichthouder onder meer aan het delen van meer informatie met klokkenluiders over de manier waarop zij naar aanleiding van hun informatie heeft gehandeld; het verbeteren van het gebruik van door klokkenluiders verstrekte informatie; en het verbeteren van de manier waarop zij informatie van klokkenluiders vastlegt.

De FCA zal:

– klokkenluiders meer details verstrekken over wat er met de verstrekte informatie is gedaan, of over de redenen om al dan niet actie te ondernemen;

– het gebruik van klokkenluidersinformatie binnen de FCA verbeteren (bijvoorbeeld door optimaal gebruik te maken van gegevens en ervoor te zorgen dat de volledige klokkenluidersprocedure zo efficiënt mogelijk verloopt);

– haar webformulier – de populairste manier voor klokkenluiders om contact op te nemen met de FCA – te verbeteren, zodat alle meldingen van klokkenluiders volledig worden vastgelegd;

– met het Department for Business and Trade samenwerken ter ondersteuning van een herziening van de klokkenluiderswetgeving om het klokkenluiderssysteem in bredere zin te verbeteren.

Klokkenluiders verschaffen de FCA unieke inzichten van binnenuit de bedrijven en markten die zij reguleert. Daardoor heeft zij problemen kunnen opsporen en corrigeren, zoals het verkeerd verkopen van leningen aan consumenten, het overnemen van klanten door niet-erkende bedrijven en tekortkomingen in de eigen interne klokkenluidersprocedures van bedrijven.

Therese Chambers, Executive Director of Enforcement and Market Oversight, verklaarde:”Wij hebben de informatie die klokkenluiders verstrekken nodig om problemen bij de door ons gereguleerde bedrijven op te sporen en aan te pakken. We willen ervoor zorgen dat we de door klokkenluiders verstrekte informatie zo effectief mogelijk vastleggen en gebruiken, en dat we hun zoveel mogelijk informatie geven als de wet toestaat over hoe we naar aanleiding van hun zorgen hebben gehandeld. Het vermogen van de FCA om informatie te delen over hoe zij heeft gehandeld naar aanleiding van door klokkenluiders verstrekte informatie wordt vaak beperkt door wettelijke geheimhoudingsverplichtingen. De herziene aanpak van de FCA zal zoveel mogelijk informatie verstrekken binnen deze wettelijke beperkingen.”