Verzekeringsmaatschappijen zijn gewaarschuwd om auto’s en andere verzekerde zaken niet te laag te waarderen bij het afhandelen van verzekeringsclaims, vooral tijdens de kosten van levensonderhoud. De Britse toezichthouder Financial Conduct Authority (FCA) heeft bewijzen gezien dat sommige consumenten van wie de auto na een ongeval is afgeschreven, van hun verzekeringsmaatschappij een lagere prijs krijgen dan de reële marktwaarde van het voertuig.
In sommige gevallen verhogen claimmedewerkers dat aanbod pas tot de reële marktprijs wanneer een consument klaagt. Het aanbieden van een lagere prijs dan de reële marktwaarde is volgens de FCA-regels niet toegestaan. De FCA treedt op tegen de bedrijven waarvan is vastgesteld dat ze de regels overtreden.
Door de stijgende kosten van levensonderhoud kunnen verzekeraars steeds meer onder druk komen te staan om de claimkosten onder controle te houden, maar sommige manieren waarop verzekeraars deze kosten proberen te verlagen, kunnen volgens de toezichthouder uiteindelijk schadelijk zijn voor consumenten.´” Pogingen om de claimkosten te beheersen door lagere bedragen aan te bieden dan waar de klant volgens de polis recht op heeft, zijn oneerlijk en zullen consumenten in kwetsbare omstandigheden waarschijnlijk onevenredig hard treffen.
Klanten die denken dat hun claim te laag gewaardeerd is, kunnen een klacht indienen bij hun verzekeraar en vervolgens bij de financiële ombudsman als hun klacht niet wordt opgelost. Bedrijven kunnen geld aanbieden in plaats van reparatie of vervanging om claims af te wikkelen. Soms is het echter niet in het belang van de consument om claims op deze manier af te wikkelen als hij niet gemakkelijk zelf reparaties of vervanging kan regelen, of als de inflatie betekent dat hij er in reële termen op achteruit gaat. “
Sheldon Mills, uitvoerend directeur Consumenten en Mededinging bij de FCA, zegtin een reactie: “:Bij het indienen van een verzekeringsclaim zouden mensen zich niet hoeven af te vragen of ze wel het juiste bedrag krijgen voor hun afgeschreven auto of andere goederen die ze moeten vervangen.Verzekeringsmaatschappijen moeten schikkingen aanbieden tegen de reële marktwaarde. Dit is vooral nu belangrijk omdat mensen die worstelen met de kosten van levensonderhoud een klap in hun portemonnee krijgen precies op het moment dat ze het zich niet kunnen veroorloven.We houden het gedrag van bedrijven nauwlettend in de gaten en zullen snel optreden om bedrijven te stoppen en schade voor consumenten te voorkomen waar we het zien.”
Volgens de FCA moeten bedrijven (1) ervoor zorgen dat consumenten genoeg informatie hebben om de implicaties te begrijpen van de verschillende afwikkelingsopties die voor hen beschikbaar zijn, in het bijzonder consumenten in kwetsbare omstandigheden adequate systemen en controles hebben voor de afhandeling van claims en (2) hun personeel niet aanzetten tot potentieel schadelijke schaderegelingspraktijken.
De FCA heeft in september 2022 in een Dear CEO-brief uiteengezet dat ze verwacht dat bedrijven claims snel en eerlijk afhandelen en dat ze rekening houden met de impact van inflatie wanneer ze claims contant afwikkelen en met het waarschijnlijke prijsverschil voor een consument om een artikel te vervangen of een reparatie uit te voeren in vergelijking met een bedrijf. De acties van de FCA maken deel uit van haar strategie om consumenten goede resultaten te bieden in de wereldwijd toonaangevende financiële dienstensector van het Verenigd Koninkrijk, die alom erkende en gerespecteerde hoge normen hanteert.