FCA verduidelijkt verwachtingen inzake pesten, intimidatie en geweld om het vertrouwen in financiële diensten te versterken

Ernstig pesten en intimidatie bij financiële instellingen worden beschouwd als wangedrag, volgens regels die door de FCA zijn bevestigd.Voorheen was het vaak onduidelijk wanneer dit soort gedragingen zouden leiden tot een overtreding van de gedragsregels in een andere onderneming dan een bank.Op 1 september 2026 worden dezelfde regels uitgebreid naar ongeveer 37.000 andere gereguleerde ondernemingen, waardoor de consistentie binnen de financiële dienstverlening wordt vergroot.

Er was brede steun voor de uitbreiding van deze regels door de FCA naar aanleiding van haar eerdere raadpleging. Ernstige, bewezen gevallen van slecht persoonlijk gedrag zullen ook moeten worden gedeeld via regelgevende verwijzingen, op dezelfde manier als dat momenteel gebeurt bij financieel wangedrag, waardoor het voor individuen moeilijker wordt om de gevolgen te ontlopen door van bedrijf naar bedrijf te verhuizen.

Sarah Pritchard, adjunct-directeur van de FCA,: “Als we problemen in de markt zien, zijn er maar al te vaak sprake van culturele tekortkomingen bij bedrijven. Gedrag zoals pesten of intimidatie dat onbestraft blijft, is een van de grootste rode vlaggen – een cultuur waarin dit voorkomt, kan vragen oproepen over de besluitvorming en het risicobeheer van een bedrijf. Onze nieuwe regels zullen de consistentie binnen de sector helpen bevorderen en de overgrote meerderheid van de bedrijven ondersteunen die het juiste willen doen om het vertrouwen in financiële diensten te verdiepen.”

De FCA vraagt ook of verdere begeleiding nuttig en proportioneel zou zijn voor bedrijven bij de implementatie van de wijziging van de regels. Zij heeft rekening gehouden met de feedback op haar vorige ontwerpbegeleiding.De ontwerpbegeleiding behandelt hoe bedrijven rekening moeten houden met niet-financieel wangedrag bij het beoordelen of een persoon geschikt en betrouwbaar is om in de financiële dienstverlening te werken. Dit omvat hoe bedrijven rekening moeten houden met het gebruik van sociale media en de relevantie van gedrag in het privé- en persoonlijke leven.

De FCA heeft al besloten om geen richtlijnen op te stellen die niet nodig zijn om haar doelstellingen te bereiken.Zij streeft er ook niet naar om bestaande wettelijke verplichtingen voor bedrijven uit hoofde van de Equality Act en de recente preventieve plicht om werknemers tegen seksuele intimidatie te beschermen, te dupliceren.

De richtlijnen staan open voor raadpleging tot 10 september 2025. De FCA zal alleen doorgaan met de richtlijnen als er duidelijke steun voor is.