De Financial Conduct Authority (FCA) heeft verzekeraars schriftelijk gewaarschuwd dat er meer actie moet worden ondernomen om goede resultaten voor consumenten te waarborgen. In brieven aan alle verzekeringsmaatschappijen heeft de toezichthouder hen herinnerd aan haar verwachtingen om te controleren of hun producten fair value bieden aan hun klanten.
De toezichthouder heeft ook nieuwe aanwijzingen gevonden dat sommige Guaranteed Asset Protection (GAP)-producten mogelijk geen eerlijke waarde bieden aan klanten. Dit komt naar aanleiding van de publicatie door de FCA van haar meest recente Value Measures Data (jan-dec 2022), waarin potentiële zorgen over de waarde van GAP-producten voor klanten naar voren komen. Een GAP-verzekering is een aanvulling op een autoverzekering. Het dekt het verschil tussen de aankoopprijs van een voertuig en de huidige marktwaarde.
Volgens gegevens van de FCA wordt voor GAP-verzekeringen slechts 6% van het bedrag dat klanten aan premies betalen, uitbetaald in claims. De FCA heeft voorbeelden gezien van sommige bedrijven die tot 70% van de waarde van verzekeringspremies uitbetalen als commissie aan partijen in de distributieketen, zoals autodealers. De FCA heeft bedrijven die GAP-verzekeringsproducten maken verteld dat ze onmiddellijk actie moeten ondernemen om te bewijzen dat klanten een eerlijke deal krijgen, anders zal de FCA ingrijpen.
Matt Brewis, directeur Verzekeringen bij de FCA, zegt hierover het volgende: “Dit is een vroeg signaal van het werk dat we zullen doen in het kader van de consumentenplicht. Klanten moeten er gerust op zijn dat we aan hun kant staan en actie ondernemen als we zien dat er waardeloos wordt gehandeld. Als de bedrijven niet kunnen bewijzen dat ze hun klanten een eerlijke waarde bieden, kunnen ze verdere actie van de toezichthouder verwachten.”
In 2021 werden regels geïntroduceerd die verzekeraars verplichten om ervoor te zorgen dat hun producten een eerlijke waarde bieden, waaronder het regelmatig indienen van Value Measures Data bij de FCA.