FCA lanceert onderzoek naar markt voor premiefinanciering en lanceert nieuwe verzekeringstaskforce van de overheid

 

De Financial Conduct Authority (FCA) heeft een pakket maatregelen aangekondigd voor de verzekeringsmarkt naar aanleiding van de bezorgdheid over de stijgende premies , samen met de lancering van de taskforce motorrijtuigenverzekering van de overheid.

De FCA is een marktonderzoek gestart om te zien of mensen die lenen voor motor- en opstalverzekeringen eerlijke, concurrerende deals krijgen. Met ‘premium finance’ kunnen mensen hun verzekering in termijnen betalen. Aangezien de gemiddelde jaarlijkse rente op het geleende bedrag tussen de 20-30% ligt, is de FCA bezorgd dat premiefinanciering mogelijk geen eerlijke ‘waar voor het geld’ biedt. Naar schatting betalen meer dan 20 miljoen mensen op deze manier voor hun verzekering en uit onderzoek van de FCA blijkt dat 79% van de volwassenen met financiële problemen het product heeft gebruikt.

Als onderdeel van haar marktonderzoek zal de FCA bekijken of de producten een eerlijke waarde vertegenwoordigen, hoe goed klanten bewust worden gemaakt van hun financieringsopties, de rol van commissies en andere mogelijke belemmeringen voor effectieve concurrentie op de markt voor premiumfinanciering voor motorvoertuigen en woningen.

Graeme Reynolds, director Competition  bij de FCA, zegt hierover het volgende:  “Mensen vertrouwen op premiefinanciering om hun verzekeringskosten te spreiden door kleinere maandelijkse betalingen. We willen ervoor zorgen dat de concurrentie goed werkt en dat consumenten gemakkelijker de beste deals kunnen vinden.” FCA reageert op taskforce autoverzekeringen van de overheid: “De regering heeft een taskforce aangekondigd, waarvan ook de FCA deel uitmaakt, met als doel het identificeren van acties die de premies voor autoverzekeringen kunnen stabiliseren of verlagen, met behoud van passende dekkingsniveaus.’

De FCA zal de oorzaken van de gestegen kosten van motorrijtuigenverzekering analyseren en de kosten van claims onder de loep nemen, waarbij de regelingen voor de afhandeling van claims en de factoren die van invloed zijn op de verschillende soorten claims onder de loep worden genomen. De toezichthouder zal ook de impact van stijgende verzekeringsprijzen op verschillende klantgroepen analyseren, zoals jongere en oudere bestuurders en bestuurders uit etnische minderheden of met lagere inkomens.