FCA kondigt onderzoek aan naar markt inkomensbeschermingsverzekeringen

 

De Financial Conduct Authority (FCA), de toezichthouder voor de Britse financiële sector,  is van plan een marktonderzoek uit te voeren naar de manier waarop inkomensbeschermingsproducten worden verkocht, na bezorgdheid dat de concurrentie op de markt niet goed werkt. Het onderzoek zal later in 2024/25 van start gaan.Zuivere beschermingsproducten zijn ontworpen om individuen en hun families te helpen met hun financiën, mocht de polishouder overlijden of niet in staat zijn om aan hun financiële verplichtingen te voldoen.  In 2022 werd ongeveer £4 miljard aan claims uitbetaald. De producten worden voornamelijk verkocht via tussenpersonen zoals onafhankelijke financiële adviseurs of hypotheekmakelaars.

De FCA vreest dat de opzet van de provisieregelingen bedrijven niet in staat stelt om polishouders goede resultaten te bieden. De toezichthouder is ook bezorgd dat sommige producten waardeloos kunnen zijn, bijvoorbeeld als de totale premies die gedurende een mensenleven worden betaald veel hoger zijn dan de maximaal denkbare uitbetaling. Om te begrijpen hoe de markt werkt, zal de FCA de betrokkenheid van consumenten bij en hun inzicht in de producten die ze kopen, de concurrentiedruk op verzekeraars en tussenpersonen en mogelijke belangenconflicten in de provisiestructuur onderzoeken.

De FCA zal zich voornamelijk richten op de verkoop van vier specifieke soorten producten – term assurance (levenpolissen met uitkering bij overlijden binnen bepaalde termijn), critical illness-verzekeringen, inkomensbeschermingsverzekeringen en levensverzekeringen, inclusief polissen voor 50-plussers met gegarandeerde acceptatie..

 

Sheldon Mills, Executive Director of Consumers and Competition bij de FCA, licht toe:“Pure financiële bescherming kan gemoedsrust en financiële zekerheid bieden, vaak wanneer mensen op hun kwetsbaarst zijn. Consumenten moeten producten kunnen kopen die aan hun behoeften voldoen en een eerlijke waarde bieden. We hebben aanwijzingen gezien dat dit mogelijk niet het geval is op de markt voor zuivere bescherming en we zullen optreden als we constateren dat de markt niet goed werkt.”

De FCA is benieuwd naar feedback op haar Terms of Reference en zal, voordat de marktstudie van start gaat, contact opnemen met bedrijven, brancheorganisaties en anderen om meningen te verzamelen over de markt en de kwesties die we willen onderzoeken.