Nieuwe plannen van de Financial Conduct Authority zullen zorgen voor een hogere en meer consistente standaard van consumentenbescherming voor gebruikers van financiële diensten en helpen om eventuele schade te stoppen voordat het gebeurt.De FCA is bezorgd dat financiële diensten momenteel niet altijd goed werken voor consumenten. De nieuwe plannen zullen een fundamentele mentaliteitsverandering bij de ondernemingen teweegbrengen.
Bij haar eerdere interventies heeft de FCA geconstateerd dat sommige ondernemingen praktijken toepassen die schade veroorzaken. Het gaat onder meer om het presenteren van informatie op een manier die de gedragsvooroordelen van consumenten uitbuit, het verkopen van producten of diensten die niet geschikt zijn voor het beoogde doel, of het verlenen van slechte klantenondersteuning.
In de vandaag gepubliceerde raadpleging wordt rekening gehouden met de feedback van en contacten met het bedrijfsleven en consumentenorganisaties na de publicatie van de eerste voorstellen in mei. Er worden meer uitgewerkte voorstellen gedaan voor nieuwe regels om de oorzaken van schadelijke praktijken aan te pakken. De nieuwe regels zullen de normen in de sector aanscherpen door de nadruk te leggen op bedrijven die in de eerste plaats zorgen voor goede producten en diensten.
De nieuwe regels zullen van bedrijven verlangen dat zij zich concentreren op het ondersteunen en in staat stellen van hun klanten om goede financiële beslissingen te nemen en het voorkomen van voorzienbare schade in elke fase van de klantrelatie. Ondernemingen moeten consumenten informatie verstrekken die zij kunnen begrijpen, producten en diensten aanbieden die geschikt zijn voor hun doel en een behulpzame klantenservice bieden.
De FCA zal assertief toezicht en haar nieuwe op gegevens gebaseerde aanpak gebruiken om snel in te grijpen wanneer zij praktijken vaststelt die niet aan de verwachtingen van de consumenten voldoen.Naast de raadpleging van vandaag heeft de FCA ook ontwerprichtlijnen gepubliceerd om ondernemingen te helpen zich voor te bereiden op de invoering van de nieuwe plicht.
De raadpleging loopt tot 15 februari 2022 en de FCA verwacht eventuele definitieve regels tegen eind juli 2022 te bevestigen. Ook het Parlement heeft sterk aangedrongen op een wijziging van de beschermingsnorm voor consumenten, en met de publicatie van vandaag voldoet de FCA aan haar verplichtingen op grond van de Financial Services Act 2021.
Sheldon Mills, Executive Director of Consumers and Competition bij de FCA, zei hierover het volgende: ‘Het nemen van goede financiële beslissingen is van vitaal belang voor financieel welzijn en vertrouwen, maar al te vaak krijgen consumenten niet de informatie die ze nodig hebben om goede beslissingen te nemen en worden producten of diensten verkocht die niet de voordelen bieden die ze mogen verwachten. Wij willen daar verandering in brengen. We hebben gewerkt aan een hogere norm voor ondernemingen, zodat zij meer de verantwoordelijkheid krijgen om in het belang van hun klanten te handelen en hun producten en diensten goed af te stemmen. De nieuwe verplichting zal een cultuurverandering bij bedrijven teweegbrengen. Wij verwachten van bedrijven dat zij hun inspanningen opvoeren en de consumenten centraal stellen in hun activiteiten en wij zullen leidinggevenden ter verantwoording roepen als zij dat niet doen. De verplichting zal ook een klimaat helpen scheppen voor gezonde concurrentie tussen bedrijven en hen aanmoedigen innovatief te zijn bij de ontwikkeling van producten en diensten die aan de behoeften van de consument voldoen’.”
De voorstellen omvatten een nieuw consumentenbeginsel dat inhoudt dat “een onderneming moet handelen om goede resultaten te behalen voor de retailconsumenten van haar producten”. Het beginsel zal worden geschraagd door nieuwe regels, die zullen zorgen voor een cultuuromslag in de manier waarop ondernemingen zich richten op consumenten. Dit moet zijn weerslag vinden in de manier waarop ondernemingen producten en diensten ontwerpen, maar ook in de manier waarop zij communiceren en klantenservice verlenen.