De toegang tot verzekeringen moet eenvoudiger, digitaler en gebruiksvriendelijker worden om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van de jongere generatie in Europa. Dit is de duidelijke boodschap van een onderzoek dat Insurance Europe heeft uitgevoerd in samenwerking met het Europees Jeugdparlement (EYP), waarbij de mening van 651 jongeren uit 33 Europese landen werd gevraagd. Uit de resultaten blijkt dat jongeren de bescherming die een verzekering biedt op prijs stellen, maar dat ze het vaak te ingewikkeld vinden om een verzekering af te sluiten. Een meerderheid associeert verzekeringen met veiligheid en gemoedsrust, maar omschrijft ze ook als ‘papierwerk’. Belangrijkste bevindingen v Maak het eenvoudiger: 57% vindt het kopen van een verzekering geen gemakkelijk proces. 7 van de 10 wil ook duidelijkere en consumentvriendelijkere informatie. v Bescherming boven prijs: 82% is bereid meer te betalen voor betere dekking en voordelen. v Hiaten in de voorlichting: 82% vindt dat ze op school niet genoeg financiële educatie hebben gekregen om weloverwogen verzekeringsbeslissingen te kunnen nemen. v Bereidheid om te investeren: 73% is van mening dat zelfs kleine investeringen de moeite waard zijn. v Houd uitkeringsopties flexibel: Jongeren zijn verdeeld over hoe ze het liefst een verzekering kopen – online, persoonlijk of beide. v Risicopreventie: 79% wil dat verzekeraars een grotere rol spelen in het stimuleren van verantwoordelijk gedrag, en de meesten staan open voor het delen van gegevens. v Talent aantrekken: Bijna 60% van de jonge Europeanen zegt niet geïnteresseerd te zijn in werk.
|
Deze enquête bewijst dat jonge Europeanen het belang van verzekeringen inzien”, zegt Thea Utoft Høj Jensen, directeur-generaal van Insurance Europe. “Het geeft ons een diep inzicht in hoe de volgende generatie duidelijkheid en innovatie verwacht, wat de noodzaak versterkt om een regelgevingsklimaat te creëren dat de consument op de eerste plaats zet door ervoor te zorgen dat informatie eenvoudiger en beknopter is”.Anya Suprunenko, uitvoerend directeur van het Europees Jongerenparlement: “Jongeren zijn in staat om zich bezig te houden met complexe kwesties zoals verzekeringen. Dit onderzoek en de bredere samenwerking laten zien dat jongeren, als ze de tijd en ruimte krijgen om gehoord te worden, hun behoeften en prioriteiten duidelijk kenbaar kunnen maken”
Op basis van de bevindingen roept Insurance Europe EU-beleidsmakers op om samen te werken met de verzekeringssector om: o Innovatie aan te moedigen waardoor verzekeraars gegevens kunnen gebruiken om aan de behoeften van de consument te voldoen o Vroegtijdige financiële educatie te ondersteunen o Processen en informatie te vereenvoudigen o Pensioenplanning en beleggen te bevorderen De volledige onderzoeksresultaten zijn beschikbaar. The full survey results are available.
|