Insurance Europe dringt er bij de EU op aan om de Retail Investment Strategy (RIS) te vereenvoudigen als onderdeel van haar agenda voor vereenvoudiging en concurrentievermogen. De lopende onderhandelingen tussen de Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie over het pakket zijn, zo benadrukt de brancheorganisatie, een kans om het voorstel te vereenvoudigen, waardoor consumenten gemakkelijker toegang krijgen tot beleggingen, bescherming en kwaliteitsadvies.
De verzekeringssector staat volledig achter de doelstellingen van de RIS om retailbeleggers in staat te stellen te investeren in hun toekomst en om de Europese kapitaalmarkten te ondersteunen. In haar nieuwe reeks aanbevelingen die vandaag zijn gepubliceerd, doet Insurance Europe drie voorstellen om de RIS te vereenvoudigen:
– Waar voor je geld: Om een doeltreffend markttoezicht te garanderen en tegelijkertijd de vrijheid van verzekeraars te behouden om producten te ontwerpen en prijzen vast te stellen, is het van cruciaal belang dat toezichthouders benchmarks kunnen gebruiken zonder verzekeringsmaatschappijen te verplichten om peer grouping oefeningen uit te voeren. Om een negatieve impact te vermijden, is het ook essentieel om nieuwe rapporteringsvereisten en de publicatie van benchmarks te vermijden.
– Consumententraject: Particuliere beleggers moeten een soepel en gestroomlijnd verkoopproces doorlopen, met behoud van een gemakkelijke toegang tot advies en verschillende soorten distributiekanalen. Insurance Europe roept daarom op om geen nieuwe vragen toe te voegen aan de geschiktheids- en passendheidstests, die al lang zijn, om de dubbele en niet-geschikt-voor-verzekeringen-inducements test te schrappen en om de test van het belang van de consument aan te passen aan de verzekeringsrealiteit.
– Informatieverschaffing: De overdaad aan informatie moet worden verminderd en de nadruk moet liggen op wat echt belangrijk is voor de consument. Het is van cruciaal belang om dubbele en al te technische informatie over kosten te vermijden, de voordelen van verzekeringsproducten te benadrukken en ervoor te zorgen dat de informatie geschikt is voor het beoogde doel en aangepast kan worden aan de verschillende verzekeringsaanbiedingen.
Insurance Europe is van mening dat deze veranderingen, samen met het vermijden van buitensporige technische maatregelen op niveau 2, het gemakkelijker zouden maken om verzekeringen aan te bieden en te kopen. De sector benadrukt dat dit zou helpen broodnodige investeringen vrij te maken en de wereldwijde concurrentiepositie te verbeteren.