Het concept van een ‘etniciteitsstraf’ op de verzekeringsmarkt is de afgelopen jaren steeds meer in het bewustzijn van de marktdeelnemers gekomen. Onlangs is een rapport van het Citizens Advice verschenen getiteld ‘Discriminatory pricing: Exploring the ‘ethnicity penalty’ in the insurance market’ de aandacht gevestigd op deze zorg en de bijbehorende maatregelen die door de Financial Conduct Authority (FCA) worden geëist.
Uit het verkennend onderzoek, dat door Michael Sicsic, MD van Sicsic Advisory, werd bestempeld als “verontrustende lectuur voor verzekeraars”, bleek dat ‘gekleurde’ Britten mogelijk 250 pond per jaar meer betalen voor hun autoverzekering dan blanken. Het onderzoek toont aan dat in gebieden met grote gekleurde gemeenschappen de verzekeringspremies gemiddeld hoger liggen.
“We hebben dit de ‘etniciteitsstraf’ op de autoverzekeringsmarkt genoemd,” aldus het rapport. “Hoewel er een reeks factoren zijn die de verzekeringspremies beïnvloeden, zijn we bezorgd dat ons onderzoek de suggestie wekte dat gebieden met grote gemeenschappen van kleur kunnen worden geïdentificeerd als riskanter, zelfs wanneer objectieve risicofactoren worden gecontroleerd.
“Naarmate de markten zich ontwikkelen en het gebruik van ‘big data’ en algoritmen bij het bepalen van de premiessteeds gangbaarder wordt, bestaat het risico dat deze ongelijkheden worden bestendigd en versterkt. De Financial Conduct Authority moet deze kwestie onderzoeken en ervoor zorgen dat niemand een etnische boete betaalt op de verzekeringsmarkt.”
Mystery shopping
Het onderzoek, dat het afgelopen jaar werd uitgevoerd, trachtte een antwoord te geven op één belangrijke vraag – of ‘gekleurde’ personen slechtere ervaringen op de autoverzekeringsmarkt ondervinden dan blanke consumenten. Het onderzoek bestond uit twee belangrijke onderdelen:
- Mystery shopping bij grote verzekeraars om – ten eerste – premies te testen die betaald worden door shoppers met name die veel voorkomen bij mensen met verschillende etnische achtergronden en, ten tweede, premies die betaald worden door shoppers die in gebieden wonen met verschillende percentages etnische minderheden in de bevolking.
- Analyse van gegevens van mensen die Citizens Advice helpt met schulden, om de verschillen in uitgaven tussen beide groepen consumenten te meten.
Uitkomsten
Een van de belangrijkste resultaten van Citizens Advice was dat er bij de mystery shopping geen statistisch significante verschillen werden gevonden in de premies die werden betaald door klanten met verschillende namen. Er werden echter wel significante prijsverschillen gevonden tussen klanten die in verschillende gebieden wonen.
“In alle gebieden die we hebben getest met een hoog percentage zwarte en Zuid-Aziatische mensen in de bevolking, betaalden klanten minstens 280 pond meer voor autoverzekering, vergeleken met gebieden waar de bevolking grotendeels blank is,” merkt het rapport op. “Onze analyse van meer dan 18.000 mensen die bij ons kwamen voor steun met schulden in 2021 bleek dat ‘gekleurde’ mensen gemiddeld £ 250 meer betalen voor autoverzekering dan blanken.”Citizens Advice merkte op dat de gelijkenis tussen de bevindingen over beide elementen van het onderzoek wijst op “een zorgwekkende trend tussen etniciteit en prijs”.
Maatregelen
Om de ‘etnische kloof’ die uit het onderzoek naar voren komt aan te pakken, vindt het rapport dat de FCA de volgende acties op de markt moet ondernemen:
- Een publieke verklaring publiceren waarin zij uiteenzetten hoe ondernemingen moeten aantonen dat hun prijsstellingspraktijken in overeenstemming zijn met de Equality Act (2010) en hun verplichtingen in het kader van de regelgeving inzake billijke prijsstelling, en welke maatregelen zullen worden genomen tegen ondernemingen die niet aan deze normen voldoen;
- de ondernemingen verplichten om de prijsstellingsresultaten te controleren en te monitoren om eventuele raciale ongelijkheden op te sporen, om toegestane gegevens te toetsen op correlaties met beschermde kenmerken, en om deze bevindingen aan de FCA te rapporteren.;
- Onderzoek verrichten naar correlaties tussen winstmarges en de raciale samenstelling van geografische gebieden die het gevolg kunnen zijn van prijsalgoritmen;
- Handhavingsmaatregelen nemen tegen ondernemingen die hun verplichtingen niet nakomen of die niet doeltreffend uitleggen waarom hun prijsbepalingsmodellen tot verschillende resultaten hebben geleid;
- de capaciteit voor effectief toezicht op en monitoring van algoritmische besluitvorming evalueren en uitbreiden, om hun regelgevingsaanpak voor de toekomst veilig te stellen naarmate de prevalentie van ‘big data’ en machinaal leren tot steeds meer gepersonaliseerde prijsstelling leiden’
- Als dit werk ook een etniciteitsfout in de markt aan het licht brengt, moet de FCA volgens het rapport dringend actie ondernemen om de markt zo te herstellen dat hij eerlijk is voor mensen van kleur.
Verder commentaar gevend op de bevindingen van het rapport, merkte Sicsic op dat dit een ernstige zaak is die de industrie voor de komende jaren zwaar zal beïnvloeden.”Vertrouwen is uiterst belangrijk in de financiële dienstverlening. Verzekeraars zullen hard moeten werken om dit opnieuw op te bouwen bij meerdere stakeholders, waaronder hun eigen personeel, klanten en toezichthouders. Publieke bedrijven moeten ook voldoen aan de ESG-verplichtingen van beleggers.”
Duideliijke verwachtingen
De verwachtingen van de FCA zijn duidelijk, zo verklaarde hij, en ondernemingen moeten niet wachten tot de FCA hen controleert, maar moeten hun prijsbepalingsmodellen en risicofactoren meteen grondig doorlichten. Sicsic merkte op dat de toezichthouder al eerder zijn bezorgdheid had geuit over hoe het gebruik van gegevens in de prijsbepalingsmodellen van verzekeraars tot schade voor de consument zou kunnen leiden.
Hij benadrukte hoe zijn nieuwe flagship regulation om een consumentenplicht in te voeren hierop voortbouwt – en bedrijven zal verplichten te verantwoorden wanneer verschillende groepen klanten verschillende resultaten krijgen in termen van producten, prijs en waarde. “Bedrijven hebben de plicht om directe of indirecte discriminatie te vermijden en te zorgen voor passende controles in hun hele bedrijf. Het gaat om de resultaten en het toezicht.