Duitsland: Aanzienlijke groei in de verkoop van digitale verzekeringen
Uit een speciaal onderzoek van GDV blijkt dat de verkoop van digitale verzekeringen het afgelopen jaar aanzienlijk is toegenomen. Tegelijkertijd blijven persoonlijk advies en ondersteuning belangrijk. De verkoop van digitale verzekeringen is het afgelopen jaar aanzienlijk gegroeid. “In 2023 werd 19,1% van alle verzekeringen digitaal afgesloten”, zegt Jörg Asmussen, directeur van de Duitse Verzekeraarsorganisatie GDV. Een jaar eerder was dat nog 16,7%, in 2021 nog maar 15,3%. “Dit is een opmerkelijke ontwikkeling die de algemene trend van digitalisering van het dagelijks en consumentengedrag volgt”.
De resultaten komen uit een speciaal onderzoek dat GDV heeft uitgevoerd onder de aangesloten bedrijven, die goed zijn voor ongeveer 80% van de premie-inkomsten. De cijfers hebben betrekking op particuliere klanten. Digitale contracten zijn contracten die worden afgesloten zonder menselijke ondersteuning of advies – bijvoorbeeld via een website, een vergelijkingsportaal of een app.
Persoonlijk advies en ondersteuning blijven cruciaal
Omgekeerd betekent dit ook dat persoonlijk advies nog steeds erg belangrijk is, goed voor ongeveer 80% van de nieuwe contracten. “Natuurlijk gebruiken brokers ook digitale tools”, zegt Asmussen. Vooral als het gaat om het afdekken van existentiële risico’s of pensioenproducten, zoals levensverzekeringen.
Consumenten zoeken vooral ondersteuning en advies als het gaat om het afdekken van existentiële risico’s of pensioenproducten zoals levensverzekeringen. In dit segment stagneert het aandeel digitale contracten al jaren op iets minder dan drie procent.
Autoverzekeringen met hoog digitaal aandeel
Voor autoverzekeringen is het aandeel digitale contracten daarentegen regelmatig hoog: ongeveer een kwart (24,4%) van de contracten in dit segment wordt al online afgesloten. Het aandeel ligt al jaren op dit niveau en is licht gestegen ten opzichte van 2022 (23,9%).
In het segment schade-/aansprakelijkheidsverzekeringen was het aandeel digitaal afgesloten nieuwe contracten in 2023 15,5% – een stijging van 2,5 procentpunt ten winnaar underwrite rproperty HDIGlobalm se winnaar ayoung alen aaeatdopzichte van 2022. Voorbeelden van verzekeringen in dit segment die met name digitaal worden afgesloten zijn apparatuurbeschermingsverzekeringen en uitgebreide garanties. “Dergelijke polissen worden vaak tegelijk met de online aankoop van dure consumptiegoederen gekocht,” zegt Asmussen.
Verdeeld beeld voor zorgverzekering
Een particuliere uitgebreide ziektekostenverzekering wordt – net als een levens- of pensioenverzekering – zelden afgesloten zonder persoonlijk advies. Aanvullende ziektekostenverzekeringen en internationale ziektekostenverzekeringen vormen een uitzondering. Dit zijn vaak kleine polissen. Veel consumenten kopen deze graag zelf online
. Veel consumenten kopen deze graag zelf online met slechts een paar klikken. Daarom is het aandeel digitaal afgesloten contracten in de hele zorgverzekeringssector nu 29,4% – een stijging van 2,8 procentpunt ten opzichte van 2022. Gemeten naar premievolume zal het aandeel digitale contracten in 2023 echter slechts een goede 10% zijn.