Premieverhogingen (87%),dekkingsbeperkingen en- en/of uitsluitingen (77%), geringe of nieuwe sublimieten (71%), minder beschikbaarheid van verzekeringsdekking (70%) en minder beschikbare capaciteit (61%). Dat zijn de voornaamste ‘verslechteringen’ op verzekeringsgebied die de Duitse risk- en insurancemanagers, aangesloten bij het GVNW, hebben ervaren tijdens de afgelopen renewalperiode. Ruim eenvijfde (21%) noemt daarnaast een verslechterde communicatie met verzekeraars en 6% een slechtere schaderegeling.
Bijna 9 van de 10 GVNW-leden (88,8%) werd tijdens de vorige renewalperiode geconfronteerd met een premieverhoging voor de brand/ bedrijfsschadeverzekeringen. Een jaar eerder lag dat met 76,8% beduidend lager. Bij bijna twee van de vijf (39,3%) respondenten was de premieverhoging minder dan 10%, bij 37,1% tussen de 10 en 25%, bij 9% tussen de 25 en 50%, bij 2,2% tussen de 50 en 75% en bi 1,1% meer dan 100%. Vorig jaar lag de premieverhoging bij 40,2% onder de 20%, bij een derde (32,9%) tussen de 20 en 50% en bij 1,2% tussen de 50 en 100%.
Bijna tweederde (64,4%) van de riskmanagers gaf aan zelf een schadequote te hebben van minder dan 40%, 14,9% tussen de 40 en 60% en de resterende 20,6% meer dan 60%.Vorig jaar lag bij ruim driekwart (78,5%) de schadequote onder de 50% 20,3% tussen de 50 en 100% en 1,3% meer dan 100%
Bedrijfs- en productaansprakelijkheid
Minder bedrijven in Duitsland meldden geen premieverhoging opgelegd te hebben gekregen voor hun bedrijfs- en productaansprakelijkheid: 27% tegen 37,8% een jaar eerder. Bij bijna een kwart (22.5%) lag de premieverhoging onder de 10%, bij 41,6% tussen de 10 en 25%, bij 6,7% 25 tot 50% en 1.1% tussen de 50 en 75%. Vorig jaar was de premieverhoging bij ruim een derde 937,8%) minder dan 20%, bij 17,1% 20 tot 50%, bij 2,4% 50 tot 100% en bij 1,2 meer dan 100%
Bij bijna tweederde van de respondenten was de schaderatio minder dan 40%; bij 16,3% 40 tot 60%m bij 8,1% 60 tot 80%, bij 5,8% 80 to 100% en bij 3,5% meer dan 100%. Een jaar eerdere kende tweederde (66,7%0 en schadequote van minder dan 50%; bij 35,4% was dat 50 tot 100% en bij 7,7% zelfs meer dan 100%.
D&O
Van de GVNW-leden meldde 13,5% (in 2021: 14,6%) geen premieverhoging opgelegd te hebben gekregen voor de bestuurdersaansprakelijkheids(D&O)-verzekering. Een van de tien (10,1%) zag de premie tot 10% worden verhoogd, een kwart (24,7%) met 10 tot 25%, 15,7% tussen 25 en 50%, 6,7% tussen de 50 en 75% 11,2% tussen de 75 en 100% en 16,9% met meer dan 100%. In 2021 noteerde 17,1% een premieverhoging tot 20% een derde 932,9%) tussen de 20 en 50%, 19,5% tussen de 50 en 100% en 12,2% met meer dan 100%.
Bijna 9 van de 10 respondenten (89,4%) meldde een schadequote voor deze businessline. Bij 1,2% was de schaderatio tussen de 40 en 60% en bij eveneens 1,2% tussen de 60 en 80%, bij 3,5% tussen de 80 en 100% en bij 4,7% zelfs meer dan 10%. Een jaar eerder lag bij 96,1% de schadequote on der de 50%, bij 1,3% tussen de 50 en 100% en bij 2,6% boven de 100%.
Cyber
Ruim negen van de tien (90,7%) van de respondenten meldde een premieverhoging op de cyberverzekering, Bij bijna een zesde (16,3%) lag deze boven de 100%. De resterende 9,3%, een halvering ten opzichte van de 19% een jaar eerder. De opgelegde premieverhogingen waren divers. Bij 8,1% was deze meer dan 100%, bij 4,7% meer dan 200% en bij 3,5% zelfs meer dan 300%. Van de GVNW-leden zag 5,8% daarnaast de cyberpremies met 75 tot 100% omhoog gaan, bij 16,3% met 50 tot 75%, bij 11,6% met 25 tot 50%, bij 3,5% tussen de 100 en 25% en bij 2,3% met minder dan 10%.
Ook bij verzekerden met een cyberpolis lag bij het overgrote deel de schaderatio onder de 40%: 92,8%. Bij 1,8% lag deze tussen de 40- en 60% en bij 5,4% boven de 100%. Een jaar eerder boekte 88,5% een schadequote tot 50%, 5,8% een tussen de 50 en 100% en 5,8% een van meer dan 100%.
Transport
De minste premieverhogingen werden geconstateerd in de transportbranche: 60,7% (was 56,3%) zag de premies gelijk blijven. Daarnaast meldde een op de tien (10,1%) een premieverhoging tot 10%, zag 11,2% de premies met 10 tot 25% toenemen,4,5% met 25 tot 50% en 1,15 met 50 tot 75%. In 2021 zag ruim een vijfde (21,3%) de cyberpremie met minder dan 20% toenemen en 8,8% tussen met 20 tot 50%.
Meer dan de helft (54,5%) van de bedrijven meldde op de transportpolis een schadequote tot 40%, 15,6% tussen de 40 en 60%, 14,3% tussen de 60 en 80%, 3,9% tussen de 80 en 100% en 6,5% met meer dan 100%,. In 2021 noteerde 56,7% een schadequote van onder de 50%, 40,3% een tussen de 50 en 1005 en 35 van meer dan 100%.
Reputatie
Al met al concludeert de Duitse riskmanagementorganisatie op basis van de uitkomsten van haar eigen onderzoeksrapport dat de reputatie van de zakelijke verzekeringsbranche ‘geen significante verbetering’ vertoond. Van de respondenten bestempelt 1,1% (vorig jaar 1,2%), de reputatie van de industrieverzekeraars als ‘zeer goed’, 18% (23%), 57,3% (47%) als bevredigend, 23,56% (25,3%) als slecht, maar niemand als ‘minder slecht (in 2021: 3,6%). Op de vraag of het duurzaamheidsbeleid van de industriële verzekeraars de
verlengingsonderhandelingen heeft bemoeilijkt, antwoordde 20,5% bevestigend.
Ook de performance van de eigen makelaar werd dit jaar ongeveer op dezelfde manier beoordeeld dan vorig jaar.13,5% (19,3%) noemt die ‘zeer goed’, 36% (27,7%) ‘goed’, 12,4% (12,0%) ‘bevredigend’ en 4,5% (2.4%) ‘slecht’. Van de ondervraagden werkt 33,7% (47,7%) zonder makelaar.
10-jarig apc holland blijft geloven in kracht persoonlijk contact en intermediair