Dirk De Nil (Zurich Benelux): Markt lijkt verzekeringstechniek uit het oog te zijn verloren


“Alles moet in  principe verzekerbaar zijn, mits de juiste premies en voorwaarden worden gevraagd. Wat dat betreft lijkt de markt de verzekeringstechniek uit het oog te zijn verloren. In de loop der jaren is mede door een teveel aan beschikbare capaciteit de concurrentie verhevigd, zijn de voorwaarden ruimhartiger geworden en is er een pure prijzenslag ontstaan. Met als gevolg sterk onder druk staande resultaten, partijen die uit bepaalde branches stappen en een dreigende onverzekerbaarheid voor sommige risico’s.” Dat zegt Dirk De Nil, CEO Zurich Benelux in een interview in het deze week verschenen Risk & Business Magazine. Daarin  ligt volgens hem een enorme uitdaging voor de sector om daar samen met de makelaars en hun klanten uit te komen. Al kan de sector mogelijk profiteren van de harde markt die er aan lijkt te komen en in sommige segmenten al zijn intrede heeft gedaan.

Een tweede uitdaging en voorwaarde voor succes is volgens De Nil dat binnen de sector  de kosten omlaag moeten. “We kunnen nog een stuk efficiënter werken, zeker omdat er nog altijd veel werk dubbel wordt gedaan. Bovendien denk ik dat het werken op feebasis meer recht doet aan het werk dat wordt verricht dan een honorering op provisiebasis”, aldus Zurich’s CEO, die de ‘war for talent’  als een andere uitdaging voor de sector bestempelt.

“Momenteel is een enorme stoelendans gaande waarbij goede mensen over en weer worden overgenomen. Een structurele aanpak is nodig omdat er veel te weinig instroom in de sector is. Dat is overigens niet alleen in Nederland aan de orde maar wereldwijd een groot probleem.” Hij geeft aan dat de oplossing niet eenvoudig zal worden, omdat elke bedrijfstak hiermee momenteel in feite te kampen heeft. “We moeten in elk geval ons vak beter gaan verkopen, zeker omdat het imago van de verzekeringsbranche niet goed is. En dat terwijl ik zelf ervaar hoe boeiend en dynamische de zakelijke markt is. We hebben jongeren en andere professionals op zich interessante jobs te bieden.”

In het artikel presenteert Dirk De Nil verder de ambitieuze expansieplannen van Zurich Benelux, dat in vijf jaar tijd de omzet bijna wil verdubbelen tot 500 miljoen euro. Door middel van de reeds in gang gezette verbreding van het klantensegment richting  middle market en van het distributienet met het volmachtkanaal, provinciale intermediair en meer nieuwe makelaars. En daarnaast via  een uitbreiding van het huidige productenpalet met onder meer Accident & Health, transport en cyber.

Het gehele magazine, inclusief het interview met Dirk De Nil treft u hier aan: https://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2019/02/Magazine_RB_1_2019.pdf.