Digital for Youth schenkt 28.000ste laptop in aanwezigheid van Assuralia

 

De vzw Digital for Youth, opgericht in 2019 om de digitale kloof bij jongeren te verkleinen, overhandigde op deze zaterdag 6 december haar 28.000ste refurbished laptop aan de organisatie CoderDojo in Brussel. De officiële overhandiging vond plaats in aanwezigheid van de Belgische verzekeraarsorganisatie Assuralia, om de aandacht te vestigen op de zeer vruchtbare samenwerking – al vijf jaar lang – tussen Digital for Youth en de verzekeringssector.

 
Sinds 2020 hebben de leden van Assuralia namelijk 6.319 laptops en 12.496 andere IT-toestellen (schermen, printers …) aan de Belgische non-profitorganisatie Digital for Youth gedoneerd, waardoor meer dan 20.000 jongeren toegang kregen tot een pc en digitale vaardigheden. De vzw Digital for Youth zorgt er op haar beurt dag na dag voor dat deze afgeschreven laptops en andere IT-toestellen een tweede leven krijgen in de handen van kwetsbare jongeren tussen 6 en 25 jaar. De laptops worden via sociale en jeugdorganisaties, zoals CoderDojo, aan jongeren verdeeld.
 
 
Hein Lannoy, CEO van Assuralia: “De verzekeringssector is er trots op actief te kunnen bijdragen aan de digitale inclusie van jongeren. De aanhoudende digitalisering van onze samenleving mag de ontwikkeling en integratie van kwetsbare jongeren niet in de weg staan. Onze aanwezigheid aan de zijde van Digital for Youth bij de overhandiging van de 28.000ste laptop maakt duidelijk dat de inspanningen van de verzekeraars, net als die van de andere donerende bedrijven, een reëel en concreet verschil maken voor de nieuwe gebruikers van het IT-materiaal.”
 
Volgens de recentste ‘Digitale inclusie’-barometer van de Koning Boudewijnstichting was in 2023 nog altijd 32% van de 16 tot 24-jarige jongeren (alle sociale categorieën samengenomen) digitaal kwetsbaar.
 

Sociale en ecologische impact

 
De donaties van informaticamateriaal door de verzekeringsondernemingen hebben niet alleen een onmiskenbare sociale impact; ze voorkwamen ook de uitstoot van 2.725 ton aan CO2-equivalenten, wat overeenkomt met de jaarlijkse uitstoot van 584 auto’s.
 
Hans De Backer, General Manager van Digital for Youth.”Digital for Youth is heel verheugd met de belangrijke sociale en ecologische impact die de Assuralia-leden samen hebben gerealiseerd en kijkt ernaar uit om nog nauwer met diverse verzekeraars samen te werken.”
 
Virgnie Dardenne, communicatiemanager bij CorderDojo Belgium, toe. “Voor heel wat jongeren is een eigen laptop het cruciale startpunt om digitale vaardigheden te ontdekken en te ontwikkelen. Dankzij deze donaties kunnen we bij CoderDojo elk kind dezelfde kans geven om te experimenteren, te creëren en vol vertrouwen de digitale wereld binnen te stappen.”