De klant is koning, luidt het bekende gezegde. Deze dubbeldikke uitgave van het Risk & Business Magazine toont echter ontegenzeggelijk aan dat anno 2022 de klant van de zakelijke verzekeringsbranche zich – op zijn zachtst gezegd – allesbehalve als zodanig behandeld voelt: in Nederland, maar ook in de rest van Europa. Dat komt niet alleen tot uiting in een interview met de (nieuwe) NARIM-voorzitter Albert van Haastrecht, maar ook uit de presentaties van voorzitter Alexander Mahnke tijdens het GVNW Congres en die van Dirk Wegener tijdens het FERMA Forum en de rond deze events gehouden enquêtes onder de aangesloten risk- en insurancemanagers.
De kritiek van klantzijde heeft vooral betrekking op de in hun ogen vaak moeizame prolongaties, voor het derde tot vierde jaar op rij. Daarbij wordt niet alleen gedoeld op de opgelegde (forse) premieverhogingen, dekkingsbeperkingen, hogere eigen risico’s en extra preventiemaatregelen, maar vooral ook op het vaak late stadium waarop de aanpassingen worden gecommuniceerd. Hierdoor voelen bedrijven zich vaak voor het blok gezet, zo geven zij aan. Ondanks de toegezegde verbeteringen en veelvuldig onderling overleg is er volgens risk- en insurancemanagers en hun organisaties ‘geen duidelijke en blijvende verbetering’ waarneembaar in de samenwerking tussen klanten en verzekeraars.
Alleszeggend is dat uit onderzoeken van zowel FERMA als GVNW naar voren komt dat er volgens maar liefst twee van de vijf risk- en insuranceprofessionals sprake is van een verslechtering van de relatie met verzekeraars en dat zelfs een op de twee overweegt een eigen captive op te richten. Volgens Van Haastrecht zou het verzekeraars dan ook tot nadenken moeten stemmen dat hun zakelijke klanten op een steeds grotere schaal naar alternatieve vormen van risicofinanciering aan het kijken zijn . En GVNW-voorzitter Alexander Mahnke is zelfs van mening dat “verzekeraars met hun schadebeleid en invulling van het partnerschap de reputatie en relevantie van de verzekeringsmarkt op het spel zetten.”
Kortom, werk aan de winkel voor de verzekeringsbranche. Er is echter ook hoop. De NARIM-voorzitter zegt in deze uitgave ‘hoge verwachtingen’ te hebben van het VNAB-initiatief ContractZekerheid, waarin richtlijnen zijn opgesteld voor een sneller en efficiënter renewalproces. Goede moed kan ook geput worden uit het interview met de drie finalisten van VNAB’s eerste Young Talent Award, die in een interview de markt oproepen tot meer samenwerking en het delen van data en kennis. De jeugd heeft immers de toekomst en dat moet de burger ook op dit vlak moed geven.
Kijk hier voor de volledige uitgave: https://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2022/11/RB-4_2022.pdf