Het goede nieuws: herverzekeraars floreren en hun positie is sterk. Het slechte nieuws? Verzekeraars kampen met hogere schadelast; sommigen hebben het moeilijk. Evenwicht is essentieel en herverzekeraars moeten naar hun klanten luisteren, waarde toevoegen en hun problemen helpen oplossen. Dat is de mening van David Priebe, voorzitter van Guy Carpenter, die de “significante marktcorrectie in termen van structuur, prijsstelling en dekking” benadrukt, die zo’n twaalf tot achttien maanden geleden plaatsvond.
Dit heeft volgens hem omstandigheden voor herverzekeraars dramatisch verbeterd en heeft tot sterke resultaten geleid. “Vorig jaar bedroeg het rendement op eigen vermogen bijna 20%. Vooruitkijkend naar 2025 verwachten we dat de situatie zeer sterk zal blijven”, aldus Priebe.
Maar er is een keerzijde: “Primaire verzekeraars hebben enkele verbeteringen in hun onderliggende resultaten gezien als gevolg van portfolio- en prijswijzigingen. Maar ze zijn gedwongen een aanzienlijke hoeveelheid toegenomen schades in te houden, die ze nog niet in hun toekomstgerichte premies hebben ingebouwd.” Als gevolg hiervan hebben sommige verzekeraars moeite om hun doelstellingen te halen. Maar de dingen kunnen beginnen te veranderen. ‘De kloof wordt kleiner’, merkt Priebe op, die gelooft dat er in de komende twaalf tot achttien maanden meer gelijkheid zal ontstaan tussen de rendementen van verzekeraars en herverzekeraars.
“Maar op dit moment voelt het echt als a tale of two cities: herverzekeraars zijn blij, terwijl verzekeraars het nog steeds moeilijk hebben. Ze zeggen: ‘Ik heb hulp nodig. Toon mij de weg vooruit’. Zijn belangrijkste boodschap aan de herverzekeringssector is duidelijk: “Herverzekeraars moeten hun inspanningen verdubbelen om relevant te blijven en echt een stap terug doen om naar hun klanten te luisteren. Wat zijn hun zorgen en wat hebben ze nodig? Van daaruit moet je hard werken om deze problemen op te lossen en echte waarde te leveren. Het is tijd om weer aan de slag te gaan met het bedienen van de klanten: de primaire verzekeringsklanten en de kapitaalverschaffers. Het vinden van de juiste balans tussen deze twee is essentieel.”
Priebe wijst erop dat, hoewel de herverzekeringspremies “over het algemeen op een gezond niveau liggen, deze naar beneden kunnen gaan matigen. Opkomende problemen zullen nog steeds aandacht behoeven, maar herverzekeraars hebben nog nooit in een betere positie verkeerd.”
Groei in Azië
Wat specifiek Azië betreft, is Priebe optimistisch. “De fundamentele P&C-markt blijft verbeteren en uitbreiden, waardoor er volop kansen ontstaan. Naarmate de penetratiegraad van verzekeringen toeneemt en de economische ontwikkeling versnelt, zal de markt een aanzienlijke groei doormaken. Kijk maar naar Singapore: het niveau van handel en ontwikkeling is ongelooflijk. We zien ook dat de markt voor managing general agents zich uitbreidt, waardoor gespecialiseerde expertise in de schijnwerpers komt te staan en nieuwe kansen ontstaan.”
Guy Carpenter breidt zijn capaciteiten uit in de levens- en gezondheidszorgsector, waar hij kansen ziet. De markt wordt toegankelijker, legde hij uit, waardoor er nieuw kapitaal kan binnenkomen, waarvoor een diepere expertise vereist is.Dit omvat onder meer het opbouwen van onze individuele risicoactiviteiten aan de verdrags- en facultatieve kant, terwijl de economische groei in heel Azië voortduurt”, legt Priebe uit.
Er blijven uitdagingen. “De grootste zorg van marktleiders is hoe ze winstgevend kunnen groeien”, zei hij, wat leidt tot complexe vragen als: “waar en hoe kan ik groeien?”. Klimaatverandering is een andere tegenwind. “Risico’s als overstromingen, natuurbranden, hagel en zware convectiestormen worden steeds groter”, zei hij, eraan toevoegend dat toezichthouders traag kunnen reageren. “In sterk gereguleerde markten krijg je misschien niet de prijs die je nodig hebt om deze opkomende risico’s te dekken.”
De nieuwe norm
De mondiale catastrofeschades, zo benadrukte Priebe, neigen jaarlijks naar $120 tot $125 miljard. ‘Dat is de nieuwe norm. Aansprakelijkheidsrisico’s, zoals sociale inflatie en grillige uitspraken na COVID-19, zijn ook een groot probleem. Er is nog steeds onzekerheid en het kan een paar jaar duren voordat de situatie zich stabiliseert.”
Winst- en kapitaalmanagement blijven urgente kwesties voor verzekeraars. “Primaire verzekeraars hebben niet langer de ‘verdienparaplu’ van herverzekeraars en houden nu meer schades vast, wat een heroverweging van hun strategieën dwingt”, legt Priebe uit. Deze verschuiving heeft de focus op portefeuille-evenwicht en kapitaaltoereikendheid geïntensiveerd, en de onzekerheid over geopolitieke gebeurtenissen houdt iedereen op scherp, terwijl de vraag hoe kunstmatige intelligentie effectief kan worden gebruikt en tegelijkertijd de risico’s ervan kunnen worden beheerd ook door de hoofden van managers wordt gehouden, voegde hij eraan toe.
Priebe heeft echter vertrouwen in de veerkracht van de sector. “De meeste goed geleide verzekeraars hebben sterke reserveringsstructuren, die hen zouden moeten helpen de potentiële volatiliteit in 2025 en daarna te doorstaan.”