De reputatie van de verzekeringssector heeft geleden onder de Covid-19-pandemie en managing Agents (MGA’s) kunnen helpen om dat te verhelpen, zegt David Howden, CEO van de gelijknamige makelaarsgroep. “Verzekeringen zijn veel minder”relevant voor CEO’s van grote bedrijven dan vroeger, maar MGA’s kunnen deze perceptie helpen omkeren”
Tijdens zijn keynote speech op de Managing General Agents’ Association’s (MGAA) 2022-conferentie legde Howden vorige week uit dat MGA’s “de verzekeringsmarkt in de toekomst relevanter kunnen maken door nieuwe producten te innoveren en verzekeraars in staat te stellen risico’s te nemen.
David Howden licht toe: “MGA’s zijn goed in het nadenken over wat de producten van de toekomst zijn; ze luisteren naar makelaars en klanten en kunnen verzekeringsdekkingen tot stand brengen ook als één verzekeraar niet het volledige risico op zich wil nemen. MGA’s die dit soort acties ondernemen, kunnen de verzekeringssector helpen door te laten zien dat ze ‘moedig’ zijn en relevant voor de ‘moderne wereld’.” voegde hij eraan toe. ”Daarom zouden MGA’s relevanter kunnen worden niet alleen voor verzekeraarspartners en klanten, maar relevant voor de verzekeringsmarkt als geheel”, legde Howden uit. “MGA’s kunnen de hele verzekeringsmarkt in de toekomst relevanter maken.”
Afnemende relevantie
Howden zegt dat de verzekeringssector minder relevant dreigde te worden door de klap die de reputatie van de sector had gekregen, deels te wijten aan zijn reactie op claims voor bedrijfsonderbreking tijdens de Covid-19 pandemie. “Telkens als ik met iemand van de regering praat, word ik bekritiseerd om onze reactie op
[claims wegens bedrijfsonderbreking]
,” zei hij tegen zijn gehoor. De reputatie van de sector is ook verslechterd omdat verzekeraars aarzelden om risico’s zonder informatie te dekken.”
Hij vervolgde: “Het probleem is dat we zonder die gegevens geen dekking willen [bieden]. Maar waar de wereld zo snel verandert, is het moeilijk om aan die gegevens te komen.”