De Autoriteit Financiële Markten (AFM) laat twee keer per jaar door marktonderzoeksbureau Ipsos online onderzoek doen onder consumenten naar onderwerpen zoals hypotheken en beleggen. Hierdoor krijgt de AFM meer inzicht in intenties en gedrag van consumenten op de financiële markten. De AFM Consumentenmonitor uit het najaar 2021 is online ingevuld door ruim 600 hypotheekbezitters.
Enkele resultaten:
• Slechts 1% van de respondenten geeft aan dat zij
verwachten binnen nu en drie maanden in betalingsproblemen te komen door de
impact van corona.
• Verduurzaming wordt voornamelijk gefinancierd met
behulp van eigen middelen. 78% van de hypotheekbezitters gebruikt eigen
middelen om te verduurzamen. 15% van de hypotheekbezitters heeft zijn of haar
hypotheek verhoogd om te verduurzamen. 3% gebruikt hiervoor een consumptief
krediet.
• Ruim vier op de tien (42%) hypotheekbezitters weet
niet dat zij door extra aflossing in aanmerking kunnen komen voor een lagere
rente, als zij door deze extra aflossing in een lagere LTV-klasse terechtkomen.
In totaal heeft een op de vijf (18%) daadwerkelijk extra afgelost om voor een
lagere rente in aanmerking te komen.
• Van de hypotheekbezitters van wie de rentevaste
periode recent afliep of binnenkort afloopt, verwacht 10% de maandlasten van
zijn of haar hypotheek niet meer te kunnen betalen indien de hypotheekrente
verdubbeld en hun hypotheeklasten daardoor 1,5 keer zo groot worden.
De AFM gebruikt de onderzoeksresultaten bij haar toezicht op de financiële
markten en het versterken van het financieel welzijn in Nederland.